Rc Online kurs

Online kurs i RCHer vil det komme oppgaver, alle kan lage egne topics og dele videoer

You are not connected. Please login or register

Kurt Pedersen, Rover, ”snart” 5 år

Gå til side : 1, 2, 3  Next

Start Nytt Tema  Svar på Tema

Go down  Innlegg [Side 1 av 3]

<Hjemmelekse 1 by Cathrine 2017-02-21, 16:19>

A) Hvilken metode vil du jobbe med?
Fortrinnsvis vil jeg nok trene etter Silvia Trkmans metode, men kan også hende jeg vil trene litt med target. (Mona Grefenstein)

B) Bli kjent med din hund sin måte å løpe på. Finn deres motivasjon til å løpe sitt raskeste, enten om det er å kaste ball, eller innkalling. Film fra siden hvordan de løper, kommenter på hvordan du syntes de løper. Husk: Send i slow motion, max 3 min
Se video av fremgangsmåte på «Informasjon», «Metoder»

1. 1. mars fikk jeg filmet Rover fra siden mens han løp etter en ball, og ved innkalling. Jeg kan ikke kommentere hva jeg ser, ettersom jeg ikke vet hva jeg skal se etter.  Håper du vil komme med DIN kommentar Cathrine! Det eneste jeg kan bemerke, er at han nok løp fortere etter ballen, enn ved innkalling. Det vises på videoen at vi bare kun 35 meter til rådighet, så han bremset opp farten når han nærmet seg veggen. I tillegg kastet jeg ikke ballen hardt nok, han rakk frem til den før den kom til veggen – han bremset da.
2. Samme dag fikk jeg også trent litt RC. Dessverre gjorde jeg ikke alt riktig denne gangen heller. Jeg startet å løpe sammen med han – eller foran – uten ball. Fortsatte senere med ball, men husket heller ikke da at jeg burde være bak han, og kaste ballen mye tidligere.  Embarassed
3. For øvrig ser det ut til at det er viktig at jeg ikke bare kaster ballen fremover. Den må helst kastes uten at den spretter, fordi Rover har så mye fokus på ballen at dersom ballen spretter, gjør han også det. (hopper av feltet)
4. Ettersom jeg trente sammen med to andre, var det satt opp en bane, og muligheten til å senke stigen var ikke til stede denne gangen. (Dette vil bli gjort så snart jeg får muligheten til det. Og da vil jeg forsøke å følge dine råd, steg for steg)

C) Jobb med triks som de må bruke bakbein. F eks. å rygge, 2 av 2 på, eller, hvis du har lært de 2av2på kan du videreutvikle det til at de kan rygge oppover trappe trinn, eller få de til å stå sidelengs på 2 bein. Se videoer under mappen "triks"

Har begynt så smått å trene litt på det å rygge – også opp en trapp. Og, litt trening på å følge kommando på høyre og venstre. Trening på triks av forskjellige slag blir foreløpig bare gjort av og til.

D) For de som vil benytte seg av target:
Lær inn adferd på target. Start med ca 30x60cm eller 30x90cm. De skal lære å søke til targeten selv uten deres hjelp. Se video under «Informasjon», «Metoder» og «Target»!

Target trening er ikke påbegynt ennå. (annet enn at Irene trener "Smeller" med guttene, og da må de markere riktig før de får belønning via Treat & Train) What a Face

Arrow  Kurt Inge

PS!

Videoen(e) er i HD format (unlisted) på YouTube, så vil du se dette i fullskjerm, er det kanskje best direkte på kanalen til "Gutta Boys" Playlist: Online RC Idea

Vis Medlemmets Profil http://agilityschapendoes.com/

2 RC trening med Rover 1. mars 2017 on 2017-03-04, 10:06

RC trening med Rover 1. mars 2017

Nesten ALLE feilene jeg kunne ha gjort - gjorde jeg, igjen. Crying or Very sad
Men, jeg har ikke tenkt å gi meg - skal følge dine råd til punkt og prikke neste gang! cheers

PS! Kunne ikke senke stigen denne gangen, ettersom jeg trente sammen med andre. Stigen på full høyde, er bare en del av banen som ble satt.

PPS! I dag, derimot, lørdag 4. mars, får vi en ny mulighet. Gratistrening i hallen, og det er kun 2 stk. som har sagt seg interessert til å trene, (utenom Irene og meg) og de to trener aldri mer enn maksimalt 1 time, så når de har dratt, kan Irene og jeg senke stigen, kaste ball, la guttene løpe - løpe - løpe

Arrow Kurt Inge

Hei Kurt Very Happy
Med alt i riktig mappe, skal jeg svare vet du Wink

Løpetreningen så kjempe bra ut, han løper virkelig bra. Så at du ønsker å fortsette med Silvia sin metode syntes jeg absolutt er en god idè!

Men da må vi nok senke kriteriene litt, for på filmen av rc treningen ser jeg jo hva du har problemer med. Og det er som jeg skrev til deg på mailene, og det er dine bevegelser og kasting av ball.
Så helst prøv å senke bommen når du har sjans, men om du skal trene uten å senke syntes jeg ikke du bør sende over hele. Heller belønne for bommen frem til du får mer forståelse.
Men om bommen står på full høyde, så jobb med "contact game", altså dette hvor du sender fra rett over feltet. Start nærme feltet, slik at han får flere steg innenfor. Ved å gjøre dette så har han nesten ikke sjanse til å hoppe. Så jeg tror dette er viktig for deres trening fremover, for løpe riktig kan han Very Happy Nå må vi bare jobbe med at han skal løpe jevnt.
Hvis du ikke har så utrolig mye snø eller noe i hagen, så prøv gjerne å sende over teppe igjen. Bare for å se hvordan han løper da, om han hopper eller ei. Om han kan forbinde å løpe riktig og jevnt på et teppe, så kan vi bruke teppet senere på stigen og. Og har du mulighet til å lage deg en planke? Denne kan vi også bruke som en forlengelse på en bom i full høyde, slik at nedgangen får en mykere vinkel. Så det er MANGE muligheter vi kan jobbe for at dere to skal lykkes Very Happy

Gleder meg til å se film fra i dag Very Happy

Vis Medlemmets Profil http://teamblueshelties.forumotion.eu
Takk for tilbakemeldingen din Cathrine!

Jeg fikk et lite problem når jeg leste – ikke agility relatert, men…

Kan du være så snill å forsøke å formulere denne delen av din setning litt annerledes?:
”belønne for bommen frem til du får mer forståelse”

Må virkelig bare beklage, men her står jeg helt fast. Jeg aner virkelig ikke hva du mener med dette.  Neutral

* Jeg har lenge tenkt på at jeg skulle lage meg en slik planke som du foreslår.
Det har hele tiden blitt utsatt, men nå blir det alvor av det. Det samme gjelder en matte. (target)
Da kan vi trene litt inne i stua også. (På andre ting enn triks av forskjellige slag)
Arrow Kurt Inge

Video fra treningen 4. mars kommer i kveld. Embarassed

Haha uff, ja men det forstår jeg godt.. Skriveleif.. Skulle stå "før bommen". Sånn å forstå at du ikke tar den på trening overhodet nå fremover, mens vi jobber med den.

Den er grei, gleder meg!

Så, du mener at jeg skal la være å trene stige dersom den står på full høyde. (?) Bare trene etter dine instrukser helt til Running Contacts er skikkelig på plass. (?)

Seriøst!  Rolling Eyes
- Mener du da også at jeg ikke bør konkurrere før "jeg har fått forståelse", som du skriver?

- Neste trening for oss er faktisk en form for konkurranse - AOH`s egen vinter cup. (nå på torsdag) Det er selvsagt ikke noe jeg MÅ delta på, men jeg har ingen annen mulighet til å få trent noe som helst før neste skikkelige konkurranse.

- Jeg har også meldt oss på stevnet i Mjøndalen til helgen. (Drammen)

- Jeg kan vel ikke la være å møte opp på konkurranser, selv om jeg ennå ikke har full forståelse for hvordan jeg skal få på plass RC vel?

Arrow Kurt Inge

7 RC trening 4. mars 2017 i Arendal on 2017-03-06, 23:49

Jeg har lastet opp video fra denne treningen både i normal hastighet, og i slow motion. Kan hende er det lettere for deg å se hva som blir så rav ruskende galt dersom du ser begge videoene. Men, uansett, jeg gremmes. Jeg gruer meg til din tilbakemelding på dette. Uff! (Vel, jeg gleder meg også litt, ettersom du kanskje finner en løsning…)

RC trening 4. mars 2017 i Arendal (normal hastighet)

Treningen pågikk i ca, 2 timer med to hunder. (Rover og Ikaros) Vi tok relativt korte runder med dem, og de fikk mye hvile, drikke, lufting, mellom sine treningsøkter. Kun godbiter, ikke noe mat. (Før etterpå)

På denne treningen lørdag 4. mars, fikk hundene først løpe etter ball(er). Dette virket ikke å være særlig vellykket/givende for guttene, denne gangen.

Deretter satte vi opp stigen til 90 cm høyde. (Tror jeg det var) Og, to tuneller. En i hver ende av stigen.

Videokameraet ble satt slik at hele stigen kunne sees.

Etter at jeg hadde løpt bare et par runder med Rover, sa Irene at det virket som Rovers fart ble veldig bremset når jeg kastet ballen så den spratt forbi tunellen i den ene enden, så vi besluttet å ta den bort. (Angret etterpå)

Litt senere utpå ville Irene ha et hopp der vi hadde den tunellen som ble tatt bort. Dette var etter min mening en enda dårligere løsning. (men det ble gjort) Dette fordi når de ser at det er et hopp der fremme, løfter de blikket/hodet for å forberede de seg på dette hoppet allerede mens de er på stigen. I tillegg ser de etter ballen. Og, dersom ballen hopper, gjør gjerne de også det.

Hadde det vært en tunell der hele tiden, ville de hatt et ”nedover-fokus”. Da MÅ de ned – de må bøye seg for å løpe gjennom en tunell. Er du enig?

Det virket også som at ”tingene” fungerte litt bedre de få gangene vi løp fra venstre mot høyre (sett fra kameraet) – mot den tunellen som sto der. (Den tunellen som ble stående ble brukt som startpunkt for guttene)

I etterpåklokhetens navn kan man vel si at jeg burde ha stoppet opp, sett gjennom videoene når vi hadde kommet halvveis. Sett at det stort sett bare ble feltfeil, og enten justert høyden på stigen ned, eller hatt kortere avstand fra tunellen til stigen. Eller, som du har vært inne på, endret startpunkt – om så ved å la Rover starte fra forskjellige steder på stigen. Bare å beklage, men slik ble det ikke denne gangen.

Det mest positive jeg fant ved denne treningen var at Rover hadde fin fart hele tiden, og at han (stort sett) løp jevnt og fint. Han hadde også utvilsomt stor glede av å kunne lange ut i full fart over stigen – løpe etter ball.

Jeg ble overrasket da jeg kom hjem og oppdaget at Rover løp flere ganger over stigen på mellom 1:09 og 1:06 sek. (Jeg trodde det tok mye lengre tid) (Regnet fra første pote traff stigen, til siste pote forlot stigen) (Oftest ble det 5 ”strides” over stigen)

Dessverre ble de nesten ingen treff på feltene. Hovedfokuset var jo på fart og løpesett, denne gangen!

Som du nok ser, er Rover KUN opptatt av å få fatt i den ballen. Bryr seg overhode ikke om HVOR han treffer. Felt eller ikke felt – samme for han, bare han rekker FORT frem til der ballen er.

Det ble kun en ”JP”, og en ”R” av alle disse ”sessions”.

RC trening 4. mars 2017 i Arendal (Slow motion)

-Det ser ut for at ROVER HAR NESTEN NØYAKTIG SAMME BEVEGELSER PÅ FLERE AV OPPTAKENE, at omtrent samme tid brukes, og de samme feilene gjøres.

Gleder meg veldig til vi kan begynne å trene her hjemme. Da kan vi sjekke med en gang om det blir feil, og justere. (Vi bor like ved stedet vi kan trene) Og, vi kan også - nesten når som helst dra til Hove og trene der.
Nå er vi nødt til å forholde oss til når tid hallen er ledig, og, selvfølgelig, om vi har penger til å leie den.

Arrow Kurt Inge

Sist endret av Kurt Pedersen den 2017-06-24, 11:30, endret 1 gang

Ikke så alt for galt dette da Wink Jeg liker som sagt at Rover løper veldig fint, for dette sliter mange med. Han løper jevnt over hele egentlig, som han skal. Men det er forståelsen hans vi må jobbe med, den er ikke tilstedeværende for øyeblikket Razz

Rover kan få inn 5 eller 6 strides, ser han prøver å løpe 4, men da blir det jo med mega hopp. Så nå i første omgang bør du jobbe med nedgangen, bare sende rett ovenfor feltet, og jobbe deg bakover ved forståelse. Det er nok viktig at du er flink til å justere deg på hver trening, så ta å se over filmen når de får pause osv. Men han trenger å jobbe med litt mindre hastighet nå. Høyden på stigen som den var på filmen er bra Smile Da blir ikke nedgangen altfor bratt.
Som sagt må du justere deg underveis, så litt "contact game", så sende fra kort avstand, kanskje fra sitt og bli? Eller en wrap. Tunnel skaper høy fart, så ville unngått de foreløpig faktisk. Prøv å ikke ha noe etter stigen, bare kast ball. De blir som du sier, opptatt av hva som kommer fremme. Og han er ikke klar til å fokusere på å treffe OG ta neste hinder. Silvia starter ikke med hinder fremfor før de treffer jevnt over 80% nemlig, så det er et steg i seg selv.
Så husk, kort avstand gir mindre fart, og flere steg. Hvor mange meter er tunnelen fra stigen på denne filmen?
Kan være han må starte rett fremfor, eller maks 1m fra hvis du skal ta hele.

Ja, når de har maks fart over stigen går det unna! Derfor er dette så gøy, man sparer så mye tid Very Happy! Zuki løper stigen på 30sek ca. Jeg elsker det og hunden elsker det! Wink

Takk igjen!
Jeg regnet med å bli ”slaktet” i din tilbakemelding denne gangen, men du var jo ganske snill.  Very Happy

Jeg vet ikke når vi kan ha vår neste RC trening enda, men når muligheten kommer, vil jeg forsøke å følge disse rådene dine til punkt og prikke. (Jeg kopierer alt du skriver inn på et Word-ark, og printer det ut)

Og, mens jeg venter på en slik treningsmulighet, skal jeg lage en planke og en ”target” matte som vi kan bruke her hjemme. Trene på triks, target, og la han ”gå planken”. (Ikke ”kjølhaling” som det de gjorde i vikingtiden/pirat-tiden)  pirat  

Triks trening er Irene svært ivrig på, så der får jeg god hjelp. Hver dag trener hun ”å snurre på kommando”, og lærer dem forskjell på høyre og venstre rundt en rund krakk vi har i stua. (i tillegg til ”smeller” treningen) Guttene får daglig hjernetrim.

Rover er den av de to hundene som ofte, i starten, tar egne valg. Han forsøker å gjette seg til hva Irene forsøker å få han til å gjøre, i stedet for å vente på kommandoen. Men, til slutt skjønner han at det ikke kommer ut godbiter av Treat & Train før han faktisk gjør det hun kommanderer han til, og da blir alt OK.  Smile

Avstanden til start tunellen var 7 meter. (som i konkurranser med store hunder) Dette for å få opp FART. (Neste gang blir det et annet fokus)  study

Du mener vel at Zuki løper stigen på 0,30 sek. (Ikke 30 sekunder vel) 0,30 sek. Er uhyggelig raskt!  Smile  Hun er en liten rakett, og det blir gøy å se hva dere to kan få til i fremtiden!

Arrow Kurt

PS! Du svarte ikke på om du vil (anbefaler) at jeg skal la være å konkurrere helt frem til Rover fikk RC på plass. (Eller, før "JEG har fått forståelse for", som du skrev)

Sist endret av Kurt Pedersen den 2017-03-08, 02:16, endret 1 gang

Har lagd planke og "target" i dag, men har såvidt fått introdusert dette for guttene våre.
Bilde"bevis" kommer senere. Laughing

Så klart skal jeg ikke slakte deg, det er ikke derfor jeg har kurs Wink Vil at dere skal lære, så da er det opp til meg å se muligheter til forbedring!
Så kjekt, det er nok greit å ha noe å se på når du trener, slik at du får en liten påminnelse på hva jeg vil ja Smile
Så deilig da, luksus for deg Wink Det er bra med triks, både for denne treningen og annet. For som du sier, så er det lett at hundene gjetter hva vi vil. Men å trene triks osv med de så får de en litt annen måte å jobbe på (oftes), slik at de begynner å høre etter hva vi faktisk ønsker av de.

Ja ikke sant, du har helt rett.. Og fart er bra det, når tiden er inne. Haha.

Ups, ja det var 0,30sek jeg mente Razz Ja, rakett med mange meninger der og Wink Men jeg elser hennes attityde.

Og til ditt spørsmål: Nei, jeg syntes ikke du bør melde på agility løp. Kun hopp. Det skaper så forvirring, og kan forlenge treningstiden du har startet med nå.

Så bra Very Happy Godt engasjement er et godt utgangspunkt for å lykkes, blir bra!

12 Hjemmetrening 8. mars 2017 on 2017-03-08, 19:14

I dag, 8. mars, har vi vært inne (hjemme i stua) og jeg trente på "target", planke, og h/v rundt en baderoms-krakk. (Med begge hundene, og med Treat & Train + klikker som hjelpemiddel/belønning)

Jeg har lagt et teppe (brukes til vanlig i forteltet til Polettaen vår) som nå dekker det meste av den delen av stua vi bruker til trening, slik at de ikke sklir så ille. (Også anti-skli matte biter noen steder under teppet)

Jeg startet med target trening.

Dette ble første gang prøvd i går, og jeg er gledelig overrasket over hvor fort Rover lærer. Han søker the target hver gang - han har skjønt dette. Han må stoppe opp med bakbeina på the target før han får noe fra TT maskinen. (Ikaros er fortsatt forvirret)

Det neste på ”programmet” var planken.

Som du vet ble både ”target” og ”planke” lagd i går, så de fikk bare en liten gjennomgang i går.
Allerede i dag går det ”så det suser” med Rovers trening i så måte.  Very Happy HAPPY-HAPPY! Very Happy

Til slutt trente vi på h/v kommandoer.
Rover er den som på forhånd har minst trening/opplæring på h/v kommandoer, men han ”tar” ting fort, og er allerede nå ”minst” like god på dette som sin bror Ikaros.

Ved disse øvelsene som nå er påbegynt her hjemme får Rover skikkelig hjernetrim. Han blir nødt til å tenke – han kan ikke bare gjette seg til hva som forlanges av han, da vanker det ingen godbiter på han.

Dette vil jeg/vi nyte godt av, ikke bare når det gjelder RC, men også ved tanke på å få styrt hundene under konkurranser. Også tjuvstart kan da, etter hvert, ”lukes” bort.

Er super fornøyd med denne dagens trening, selv om vi ikke har trent i hall. (eller ute) cheers

Guttene får visst litt ”smeller” trening også i løpet av kvelden, sammen med Irene, og kommer helt sikkert til å sove godt i natt. Slitne, men fornøyde, de også.

Gi gjerne en tilbakemelding på om du syns "target" og planke kan være formet som de er! Planken er bare 20 cm bred, og 160 cm lang, og "the target" er 30 cm bredt og 50 cm lang. (en sponplate)

Arrow Kurt Inge

PS! Vi hadde, selvfølgelig, pauser mellom "slagene"! Smile
(Hadde vært lettere å få "styrt" bilder på riktig plass dersom jeg hadde kunnet brukt html, men...) ;-) (Og, please: si fra dersom det ble feilplassering av bildene! Jeg har ikke tilgang til der de havner i dette forumet - opplastet til)

Bra! Mye kan faktisk gjøre i stuen, så bra jobba Very Happy
At planken er 20cm er nok ok, er vel heller mer at de skal klare å holde seg godt balansert på uten å tråkke utenfor. Så gjør de det så greit for meg Smile På bildene ser det jo fint nok ut Very Happy

Så gøy å høre at du hadde det gøy med treningen! Det smitter over på gutta. Og de kommer sove så godt, fornøyde nå tenker jeg.

Gleder meg til film av neste økt Smile Tror dette blir veldig bra for Rover, bare få lære å passere feltet i jevn gange, uten hopp Razz

Bildene er bare her inne på ditt "topic" så vidt jeg vet Wink

Takker!
Guttene våre har helt fantastiske evner når det kommer til å balansere, så 20 cm er nok når planken kun er 1,6 m

Skal forsøke å få til litt filming neste gang. Neste gang blir ikke før vi er ferdige med stevnet i Mjøndalen til helgen.

*Passere feltet i jevn gange - skal bli! Smile (Ingen hopp) Very Happy

Det går fint, da ses vi der Very Happy Ble brått en stevne dag på meg, så kommer søndag Smile

Hehe jupp, ingen hopp Wink

Vet ikke om du er interessert i dette (ennå) ettersom det jo ikke er hjemmelekser gjort, men jeg har ikke villet/kunnet trene etter programmet ditt denne uken.

Min handling i Mjøndalen var ille. Det er veldig lenge siden jeg ført Rover så dårlig som jeg gjorde der, og dette gjorde noe med meg mentalt. Jeg startet å fundere på hvorfor det ble så ille. Om det var noen spesiell grunn. Svarene jeg får fra meg selv er selvsagt bare antakelser. Det dukket opp en mistanke om at det, bant annet, har litt å gjøre med medisinbruken min, kombinert med lite inntak av føde, og lite søvn. Hodet mitt var visst fylt med grøt, der det hos ”normale” mennesker er hjernemasse.

I dag (fredag den 17. mars) drar Irene og jeg til Hove (Arendal) for å laste opp agility utstyr på en tilhenger. AOH skal arrangere NKK`s stevne i Kristiansand. Vi skal frakte utstyret til og fra, og vi skal jobbe når klasse 1 går. Da må vi stå opp ca. klokka 04:00 i natt, kjøre, løfte, bære, rigge, være banemannskap, og løpe selv. (jeg skal også delta i lagløp der) Dette blir en knallhard helg!

Jeg trente RC hjemme med Rover 15.mars 2017.

Da startet jeg med en (1) stigedel som jeg løftet ca. 50 cm. Opp i start-enden. (Både Silvia Trkman og Mona Grefenstein bruker dette, ikke sant?)

I begynnelsen var Treat and Train belønningen, og jeg startet øktene veldig sakte for å forsikre meg om at Rover gikk helt ned, men økte gradvis på med fart. Klikker ble brukt, men jeg er ikke vant til å bruke den, så flere ganger kom klikkene til feil tidspunkt – på feil sted.

Når farten økte ble det enkelte miss, så da tok jeg det rolig igjen et par ganger igjen.

Etter noen økter med bare en (1) stigedel, satte jeg på midtstykket til stigen også.

Vi hadde mange pauser hvor Rover fikk i seg drikke, og det ble også leking innimellom øktene. En pause kom ”ufrivillig” fordi batteriene til Treat and Train måtte byttes.

Det ble dessuten en lang pause fra første del av treningen til den andre. Rover fikk i seg mat, og vi roet ned en god stund før vi begynte på andre del. (Da hadde jeg også Ikaros med, noe som høres på bjeffingen i videoen) ;-)

Flere ganger endret jeg startpunkt, og flere ganger ble det fartsøkning/ senking. (På grunn av Rovers tendens til å hoppe når han løper i full fart.)

I siste del av denne dagens trening tok jeg i bruk ball som belønning. Også da måtte jeg justere både min egen fart og Rovers. (Pluss måten ballen ble kastet) Også justeringer i forhold til startpunkt ble gjort når vi trente med ball. Iveren og farten er størst når ballen blir brukt.

Jeg har drevet på med videoredigering hele gårsdagen, men er ikke ferdig ennå. Dersom du ser denne videoen senere en gang, er det mulig du vil mene at jeg kjørte for mange økter, men ha i minnet ditt at dette ble gjort over en hel dag med mange og lange pauser.

Arrow Kurt Inge

Sist endret av Kurt Pedersen den 2017-03-26, 23:57, endret 1 gang

Veldig kjedelig å lese hvordan den mentale delen i konkurranse er så dårlig. Det kan være hardt å komme ut av en ond sirkel, men jeg har vært i den selv og klart å klarte opp.

Det som hjalp meg i en stevne situasjon er for det første å STOLE på hunden din, mye som går galt er fordi man tviler og ikke handler offensivt som man kanskje ville turt på en trening hvor det ikke er så mye press. Men man bør ikke føle press på stevne heller, ja man har kjørt lang og får gå ca 4 ganger i løpet av en helg.... Men hva så? Det er først når man tror på hva dere kan det går bra. Bruk deres styrker under løp, ikke gjør noe fancy greier om dere ikke er komfortable med det enda.
En annen ting som har hjulpet meg er å endre forventningene til mine løp, hva vil jeg? Hva burde jeg jobbe med for å oppnå mine mål? Kun ha i hodet at man skal gå feilfritt blir galt, et for stort mål. Det er så fort gjort å feile en plass, og kanskje få 5 feil eller disk, også blir man helt utenfor og misfornøyd. Men kanskje gikk resten ganske ok? Lett å glemme når man blir så skuffet.

Men å sette seg små mål i løpet av en bane, dele den opp, hjalp meg. Tenk heller at du skal nå et frontkryss, jobbe en sving osv osv. Skal love deg at når du er mer obs på små ting gjennom en bane vil de små detaljene gi et større resultat. Og man MÅ ikke henge seg for mye opp i feil, ting skjer og vi løper med dyr.

Kult, gøy å lese at du har gjort flere justeringer under en trening! Da er du på god vei Smile Gleder meg til å se video Very Happy

Her lest, men sitter på Hove i Polettaen, så jeg svarer når jeg har kommet hjem fra Kr. sand.
For nå skriver jeg bare: takk for at du bryr deg om!

PS!
Trodde du kanskje ikke var så veldig fornøyd med at jeg ikke trente RC helt etter programmet ditt, så jeg ble forundret over at du er positiv angående også det.
God helg! Very Happy

Den er grei Smile

Jeg mener ikke at noen MÅ følge mitt "regime", det er kun ment som hjelp. Hvordan man tar hjelpen min i bruk er opp til en selv, jeg vil bare at dere lykkes Wink Om du finner noe som passer deg og Rover bra så jobber vi med det.

Masse lykke til på stevne.

God helg!

Hei!
Jeg har hatt problemer med å redigere video fra RC treningen vi hadde den 15. mars.
Etter at jeg hadde gjort en masse, (feiler også) husket jeg plutselig på at du presiserte at videoene ikke skulle være mer enn 3 minutter lange.
Så, på han igjen. (Sender en snurre- video her og nå)  Razz

Ettersom jeg trente såpass lenge som jeg gjorde den dagen, ville det (etter min mening) være lite nyttig for deg å se bare 3 minutter av det som ble gjort den dagen, så jeg delte opp i to (2) videoer.
Selv da ble del-2 over 4 minutter.
Og, ja, jeg vet at det ikke bør være så lange økter per dag. (det ble mange små økter)

Hodet mitt fungerer ikke for tiden - og, jeg spøker ikke. (skal til legen på fredag)

Video-ene er en blanding av normal motion og slow motion, og del-2 (bruk av ball) opplastes bare dersom det er OK at den er for lang. (er klar for opplasting)

Link: Suspect  Rover Running Contact JackPot

Arrow Kurt Inge

Sist endret av Kurt Pedersen den 2017-03-21, 17:14, endret 2 ganger

Running Contacts Training with Rover, March 15, 2017 - Part-1 (HD-video for full screen)

Arrow Kurt Inge

Bra jobb med snurringen, fortsett sånn!

Går fint det, bare last opp neste du Smile

Leit å høre at du ikke er i form, håper det ikke er noe alvorlig og at du er som du skal snart!

Uansett var treningen kjempe fin! Veldig fint at du har vært nøye med å starte med lav fart, og øke ettersom han løper fint. Han tenker så det knaker, og det er så positivt å se! Så fortsett å bruke treat and train maskinen enda (helst). For jeg ser han har litt fokus på deg enda, at han virker litt spørrende.
Jeg vil gjerne se han jobbe litt mer selvstendig, så bruk "apex" oppsettet som du jobbet med i slutten av filmen, da får han litt mer naturlig løpestil over. Også setter du han ved starten, og sier din løp/frem kommando hvis du har det. Jeg bruker "go" for å sette de i gang. Da skal du stå igjen helst slik at han søker frem til maskinen, eller så løper du litt i gang med han men stopper litt opp før han skal treffe. Se om det kan fungere Smile
Men han har allerede mye jevnere steg over nå, veldig glad for å se det!! Very Happy

Din kommentar er notert i mine "memoarer"! Smile Og, skal gjøre som du sier på neste trening. Antar at video del-2 bare bekrefter det du sier om at han løper jevnere når ikke ballen er i bruk – at T & T blir benyttet, men du får se.

Jeg ville, helt i starten, begynne med kun en stigedel, og la han gå/løpe ned den bare for å kjenne seg frem, og at jeg forsikret meg om at han gikk helt ned. Alt etterpå ble to (2) stigedeler.

I video del-2 fortsatte jeg med det som var i siste del av forrige video. (så, det er det du kaller apex-trening)  Laughing

Her er video del-2:
Arrow Kurt Inge

Ja, han trenger enda mer trening med forståelse og dette å søke frem alene uten at du må støtte han. Midt i denne siste filmen går du litt tilbake til gamle synder igjen, med at du løper føre og kaster i det han "treffer". Men hvis du ser nøye på hvorfor han treffer, så er ikke det en adferd vi vil lære han nå. Han treffer jo bare fordi du bremser han, og brems er ikke et tema Wink Løp løp løp!

Med maskinen var det treff ved 0:50 og 1:09 som var knall, slike vil jeg se! Og med ball så var det kun to, hvor du kaster ball riktig. Tidlig og uten å forstyrre han, se forsøkene på 2:02 og 3:39. 2:02 var desidert best, perfekt!! Så ha det i bakhodet, OM du vil bruke ball. Den MÅ komme tidlig, for det er de lave rullende ballene som er optimale, ikke de som flyr forbi ansiktet hans. Han må få lov til å konsentrere seg.

"Midt i denne siste filmen går du litt tilbake til gamle synder igjen, med at du løper føre og kaster i det han "treffer"."
Ja, men det var bevisst, faktisk. Jeg ville teste ut. Bruke ballen som belønning for treff, ikke bare for å opp fart. Når jeg så gjennom videoen visste jeg at du kom til å bemerke det, men jeg fjernet det ikke. Jeg ville at du skulle se disse ”feilene” mine også. Både de som jeg er bevisst om, og de som kommer ubevisst. Du kan klare og ”luke ut” de feilene jeg ikke selv ser.

"Men hvis du ser nøye på hvorfor han treffer, så er ikke det en adferd vi vil lære han nå. Han treffer jo bare fordi du bremser han, og brems er ikke et tema  Løp løp løp!"

Det gjelder altså bare få han til å løpe – løpe - løpe. Selv om jeg VET at han ikke kommer til å treffe annet en på ”slump”. Så, sørge for å endre startpunktet hans i forhold til hans fart og til hans løpesett. Eller hur?
"Med maskinen var det treff ved 0:50 og 1:09 som var knall, slike vil jeg se!"
OK! Skal bli!  Smile (Men, også her var farten senket)

"Og, med ball så var det kun to, hvor du kaster ball riktig.
Kast ballen tidlig og uten å forstyrre han, se forsøkene på 2:02 og 3:39. 2:02 var desidert best,
perfekt!"

Også ved 2:20 var hans fart senket. Jeg kastet ballen OK der og da. (fra rett posisjon, og lavt fremover, med bra fart i)

"Så ha det i bakhodet, OM du vil bruke ball."

Har kun en (1) muligheter til å få Rover til å løpe – løpe – løpe. Belønning ved bruk av ball. Det andre alternativet – T&T, er kanskje bedre i starten, for å sørge for å få inn gode treff mens han løper, men da vil det hele tiden senke hans fart. (i forhold til den farten han setter opp når ballen er i bruk) Er du ikke ening i det? Hva om jeg trener med T&T i starten og benytter ballen i slutten av øktene – da selvsagt med ballkast som kommer tidlig, lavt, og at jeg er bak han? Eller ville du hatt det omvendt? Ball først for å få opp fart, så avslutte med det som gir flest treff.

Neste trening hjemme blir i morgen, eller på torsdag. Irene blir med denne gangen, og vi kommer til å ha fokus på mer enn RC i denne treningsrunden. Tjuvstart står også på programmet. (og, kanskje litt høyre – venstre trening)

Arrow Kurt Inge

Sist endret av Kurt Pedersen den 2017-05-11, 10:19, endret 2 ganger

Ok, men da er det ok. Godt du vet hva som ikke er bra nå.
Fart og forståelse går litt hånd i hanske, farten vil øke når han er trygg på oppgaven sin. Så derfor er ikke treff ALT, for treff kan komme av brems, de kan hoppe å lande på feltet osv osv. Tilfeldighet skal vi ikke jobbe med. Han skal løpe på selvsikkert og vite hva han skal gjøre for å treffe uansett fart eller oppgang.
Så ikke bekymre deg over at farten ikke er maks enda, fordi han må få sjans til å tenke.

Det jeg vil da, er at du starter med maskinen de første forsøkene for å jobbe forståelse. La han starte på siste del av stigen, uten mye fart. Bare jobbe treff adferd.
Så jobber du deg bakover, med maskinen helt til du er på midten av stigen og sender han.
Når du jobber slik, så merk deg fra hvilket sted på stigen han treffer best. Bruk det til hans fordel, og start der hver trening.

Når du vil bruke ballen, så starte han rett foran stigen uten mye fart, og kast ballen i det han tar første steg på stigen. Så lave og fine som jeg nevnte for deg i går Smile

Hold deg bak han ja, la han jobbe selvstendig. Og husk, begynner han å hoppe så ta maskinen i bruk igjen og start fra siste del av stigen igjen. Alltid juster deg, feiler han i for høy fart så er han bare ikke klar for det Smile Lykke til!

Takk!
Dette var en veldig konkret og fin måte å instruere meg i riktig retning på!
Går på med nytt mot, trolig i dag. Very Happy

Arrow Kurt Inge

Sist endret av Kurt Pedersen den 2017-03-24, 09:03, endret 1 gang

I går (22. mars 2017) trente jeg RC med Rover igjen her hjemme.

Jeg gjorde som du sa – startet på siste del av stigen, og gikk gradvis bakover på den. (dette gjorde jeg flere ganger – etter at vi hadde hatt pauser/opphold)

Jeg endret startpunkt flere ganger, (merket stigen med kritt) og det virket som om "nesten alle" punktene ble de riktige. (Du ba meg jo om å merke meg det beste startpunktet for å begynne alle treningene fra der)
<Nesten alle> Ett sted ble det feil, men er litt usikker på om det har litt med farten jeg fikk satt opp på han å gjøre. I alle fall kan jeg la være å starte fra det stedet jeg ble usikker.

Det virker som at han justerer seg til å treffe når jeg bruker TT – selv når det farten økte, og startpunktet var opp til 2 meter bak stigens oppgang. Det ble sjeldent feiltreff.

Også denne gangen ble det to (2) RC videoer a ca. 2 ½ minutter.

<<Running Contacts with Rover, March 22, 2017, Part-1>>

Det ble egentlig 4 videoer av det vi trente på i går. En (1) video hvor vi <<trente på IKKE å tjuvstarte>>, og en (1) med litt ”triksing”, i tillegg. (snurre)

Mens jeg trente i går fikk jeg troen på at de tipsene jeg har fått av deg i det siste virkelig kan hjelpe. Både tipsene angående RC og angående tjuvstart viker å være godt gjennomtenkte. Har fått en god følelse av at jeg med tålmodighet (og din hjelp) kan klare å få disse tingene under kontroll.

Jeg fikk også en klar indikasjon på at det blir helt feil å trene RC med ball – foreløpig. Jeg skal i alle fall ikke, under ingen omstendigheter, avslutte treningen med ball. (som jeg gjorde denne gangen) Dette kan jeg eventuelt bare gjøre i små ”doser” inn i mellom for at Rover skal kunne he det skikkelig gøy.

Arrow Kurt Inge

Link til trenings-video part-2: <<RC hjemme med Rover, Part-2, Marc 22, 2017>>
Link til ekstra-video: <<Trening på ikke å tjuvstarte med Rover 22. mars 2017>>
lol!

Wow, for en bra trening! Her var det mye gode treff, så jevnt å fint han løper også. Dette gjorde meg glad!
Flink du er som justerer deg så mye, for det ga virkelig resultater.

Angående ball, så kan du jo bruke den som jackpot belønning tenker jeg. Jackpot treff er som de helt i slutten av filmen, dype, og med flere poter innenfor. Da kanskje han jobber ekstra hardt for å få slike til Smile
Eneste jeg vil bemerke er når du trykker for å belønne, hvis ikke lyden er litt sen så klart på film da. Men høres ut som du trykker litt tidlig noen forsøk, før han faktisk treffer. Unngå det for å feilbelønne. Bedre at den kommer litt senere enn for tidlig, du må se han treffe før du trykker Wink
Ellers er jeg kjempe fornøyd med dere! Fortsett slik.
Veldig hyggelig å høre at du er med godt mot, blir glad av det.

Takk!
Godt at du også syns det var en bra treningsøkt! Very Happy

Jeg skal forsøke å få til at jeg trykker litt senere på TT-knappen, og gi han ballen etterpå noen ganger. Han kan ikke få ballen hver gang, fordi han da blir så gira at han kan glemme "alt annet", og miste fokus.

De gangene jeg brukte ballen - jeg hadde/har virkelig problemer med å få kastet den riktig - spesielt på det underlaget vi har der vi trener hjemme. Enten for sent, for tidlig, med mye sprett på ballen, skjevt osv.

Ha en fin helg!
Arrow Kurt Inge

Ja, gjør det. De lærer så raskt, så lærer de feil tidlig kan det bli litt vanskelig å av lære de senere Wink

Ok, men det er greit for du kjenner han best. Men gjør han et skikkelig perfekt treff, så kan han jo få ball og tar det et par min pause til han er klar igjen. Jeg tror Rover er en kar som trenger en liten ekstra tilbakemelding på at det han gjør er korrekt. Men hvordan du kaster ball som jackpot belønning er det samme hvertfall Smile

God helg til dere og!

(??????????? Men, gjør han et skikkelig perfekt treff, så kan han jo få ball og tar det et par min pause til han er klar igjen. (???????????)

Unnskyld, men jeg forstår ikke setningen helt! (husk hva jeg har oppe i hodet mitt - der andre har hjerne)  Embarassed

Dvs. jeg forstår at han ”kan få ball” dersom han ”gjør et skikkelig perfekt treff”, men…

Mener du at jeg, etter ”perfekte treff” fått ved bruk av TT, skal gi han ballen, og så ta et par minutter pause? Eller mener du at vi tar et par minutter pause dersom han får perfekte treff uten bruk av TT?

Arrow Kurt Inge

Haha beklager, jeg skal prøve å forklare meg bedre Wink
Jeg mener at hvis du sier han blir veldig giret av ball, og ikke klarer å konsentrere seg til å treffe selv med TT, så gi han ball og ta liten pause før du starter på nytt.

Mener ikke at du kun skal belønne med ball enda, for det er han ikke klar for. Men belønning med TT så ball om han får et jackpot treff Smile Forstod du hva jeg mente nå?

YES! Thank you - "load and clear!"

(Det er enten grøt eller sagmugg som er mine "små grå", så fòr meg (info) med teskje)  Laughing

Dog, jeg har trent "litt" i dag også, og det viser seg at det kan hende jeg må gjøre visse endringer i forhold noen av de tingene vi har blitt enige om tidligere.
Jeg skal nå begynne å gå gjennom videoen(e). Og, etterpå vil jeg først forsøke å skrive litt (forklare/spørre) om hva jeg tenker på, før jeg laster opp video.
(vet ennå ikke når jeg blir ferdig med redigeringen - 11-12 GB data - tar tid)

Arrow Kurt Inge

Spørsmål:
A) Når mener du jeg kan/bør sette opp hele stigen? (Eller, sagt på en annen måte: bør jeg vente med det?)
B) Bør jeg fortsette på den høyden den er på nå, (ca. 50 cm) også dersom hele stigen er satt opp?

Arrow Kurt Inge

Når han treffer som ønskelig over 80%, og løper jevnt uten brems/hopp for å treffe, så kan du la han løpe hele. Men frem til det må du bare starte han på siste del, og jobbe deg litt og litt bakover. Jeg skal se og godkjenne video av forsøkene før du får lov til å sende over hele stigen Wink Nå begynner vi endelig å komme på riktig kjør, og jeg vil ikke forhastet Rover slik at vi må ti skritt tilbake igjen. Heller skynde oss sakte!
Og ja, ha stigen på lav høyde som nå om du setter opp hele.

DEN ER GOD! Takk for klart svar!
(hva om jeg jukser - bare sender inn klipp av Rover der han treffer - OK, jeg vet - jeg jukser BARE MEG SELV) Laughing

Skynde oss sakte  - skal bli. (bortsett fra at vi må konkurrere nest helg - også på lag)

Og, stigehøyden blir som den er til du sier annet! Smile

Arrow Kurt Inge

Haha! Du lurer bare deg selv ja... :p
Joda, men det får bare gå. Gjør som du pleier, du får juble om han treffer eller prøver. Men hvis ingenting, så la det gå.

God natt! Gleder meg til ferdig redigert film Smile

Som jeg skrev til deg tidligere ble det denne gangen vanskeligere treningsforhold for meg enn forventet på grunn av at jeg trente med både Rover og Ikaros uten å ha bilen med.

Hovedproblemet jeg fikk var nok at vi hele tiden fikk avbrudd, slik at jeg flere ganger enn ønsket måtte starte på nytt. (kort start avstand) Flere feil enn normalt ble gjort. Det var nemlig ikke bare jeg som ble forstyrret av den hunden som ventet.

Running Contacts with Rover, March 26, 2017, Part-1 (HD-video)

Man kan se, ved flere av sendingene, at Rover vrir på hodet sitt idet han løper ned feltet, ser mot meg – sjekker om han gjør dette korrekt. Virker som han vil ha en bekreftelse før han løper videre. Men, dette er vel også et lite ”bevis” på at vi er på rett vei. (?) At Rover begynner å forstå bedre hva som forventes av han.

Det ble en korrekt "sending" ved 22, tror jeg da.
Så spør du deg sikkert hvorfor jeg da endret måte å sende på - og endret startpunkt. (?)
Svaret er alle de ufrivillige stoppene vi fikk på grunn av "urolighetene på sidelinja".

Det faktum at Rover er blitt trent på feil måte fra dag 1, og helt frem til nå, betyr nok at jeg kan forvente meg RC vil ta tid å få på plass. (Mye lengre tid enn om dette ble gjort riktig fra starten av) Og, at jeg må være tålmodig i alt jeg gjør.

I video del-2 kan man helt på slutten se bra treff, selv om jeg nok ikke alle gangene sender slik du ønsker.

Running Contacts with Rover, March 26, 2017, Part-2 (HD-video)

Og, det at jeg avsluttet på den måten som jeg tidligere sa at jeg ikke skulle gjøre, er jeg svært glad for. Det ble nemlig rene  Like a Star @ heaven HALLELUJA Like a Star @ heaven  opplevelsen på de to siste sendingene – med ball!  Very Happy  (Har ikke video"bevis", dessverre)

For å være ærlig, så har jeg fått inntrykk av at du ikke ønsket at jeg skulle bruke ball i det hele tatt, men trolig har jeg misforstått.

Før neste trening skal jeg gå gjennom videoene fra treningene gjort både 22. mars og 26. mars.
Jeg skal studere nøye hva som ble gjort på korrekt måte for at Rover skulle få de beste treffene, og videreføre det som ble bra til neste trening. (etter at jeg har gjort som du skrev:)

* "Tren med maskinen (TT) alene først, et par forsøk."
* "Hold han igjen, si GOGOGO og slipp til maskinen, send så rundt en pinne, og send til maskinen med samme GOGOGO kommando.”

Arrow Kurt Inge

Men Kurt, dette var jo en ganske bra trening da?! Han gjør en storartet jobb til tross for avbrytelser!
Syntes faktisk du er litt streng med treff, for han har mange treff du har OK på, som jeg ville belønnet JP. For han er faktisk på med ALLE FIRE labber. Dypere og mer separasjons treff vil du få senere med mer fart, han gjør en kjempe jobb til forholdene.
I video 1 er treff nr 8+9+10+11+12+13+14+18+19+22 JP!! Very Happy
I tillegg til det syntes jeg du gjør fine justeringer om han hopper, at du følger han litt ned og senker farten igjen. For fokuset hans kommer så fint frem da, og han får flotte treff etter dette!
Men ja, han forstyrres veldig av deg... :p Og de gode treffene er når han får jobbe alene, skjønner godt han stopper når du stopper så brått ved hans side Wink

I video 2 er det samme, du gir OK for flere jeg syntes er JP(31+33+34+35+37+39+40+45+48+54+55+56+58+65+67+68+69+70). MEN som jeg har sagt før, noen treff er pga din bevegelse ved hans side. For du er bremsen hans, så ja.. Han treffer bra de siste sendingene men mye fordi du løper med han, og da driver han ikke godt nok selv alene til T&T som jeg ønsker. Men ok, for hans del var det flott å få de belønningene. Men jeg ønsker ikke at han blir avhengig av dine bevegelser for å klare å treffe, for da treffer han med brems og ikke full fart. Hvis du skjønner hva jeg mener? Han må lære seg å løpe den selvstendig

OM han takler å løpe etter ball, og treffer, så såklart kan du utfordre han med det. Var kun nå helt i starten at jeg ønsker null ball og mer rolige sendinger for forståelsen. Bare begynner han å hoppe, så er det tilbake til scratch med sendinger fra nedre del av bommen.

Takk for veldig fin tilbakemelding!

Enkelt å forstå, og det virker som vi er ganske enige om det meste.
(Jeg senker farten hans bevisst, og jeg tror jeg MÅ det inntil videre - selvstendige treff med god fart kommer når han skjønner at han SKAL HELT NED)

Jeg kommer tilbake til alt dette når jeg kan - etter Stavanger turen, trolig.
Ha en fin helg!  Smile

Arrow Kurt Inge

RC hjemme 5. april 2017

Rover og jeg var alene på treningsområdet vårt denne gangen, men dette ble (viste det seg etterpå) en særdeles dårlig treningsøkt for oss.  Crying or Very sad
Solen skinte - vi tok ting med ro - Rover løp og hadde det utvilsomt gøy. Selv om også jeg hadde det bra i solskinnet, og koset meg sammen med Rover, ble jeg litt frustrert over hvor mye feil som ble gjort. (både med og uten ball)
Denne videoen er jeg ikke akkurat stolt av å vise deg, men fakta skal/må ”på bordet.”

De fleste feilene oppdaget jeg først etter at vi hadde kommet oss hjem, og jeg hadde gått gjennom videoen(e).
Det er mange ganger vanskelig å se om Rover treffer feltet eller ikke når han løper i full fart over. (med ball) Så, mens vi trente virket det hele bedre enn det i virkeligheten viste seg å være.

Totalt 36 sendinger

Med TT: 10 JP, 6 hopp, 3 OK, 1 NR, 1 RF, 1 FF <22 sendinger>
Med ball: 1 JP, 13 hopp <14 sendinger>
Totalt: 11 JP, 19 hopp, 3 OK, 1 NR, 1 RF, 1 FF

Jeg hadde egentlig planlagt å ta en RC treningsrunde til her hjemme i dag, (6. april) men Irene skal til Arendal og trene sammen med de andre – ute for første gang i år, og da blir jeg uten bil.

Trolig kommer jeg til å bli med henne til en ”vanlig” agility trening. Både Rover og jeg er for øyeblikket litt lei av å springe frem og tilbake langs den lille ”rampen”. Og, jeg er lei av å mislykkes med RC. Vi trenger ”normal” trening også.

A) Men, det kommer en neste økt. (etter konkurransen i Tønsberg på søndag) Og når vi tar den, er det trolig lurt at vi KUN trener med TT. (?)

B) Ifølge hjemmelekse nummer 3 kan jeg bruke hele stigen, forutsatt at vi har fått 80 % treff med 1 planke/stigedel. (liggende planke?) Jeg har jo i det siste brukt to stigedeler med "apexet" på ca. 50 cm høyde, og ikke oppnådd 80 % treff. Bør jeg gå tilbake til 1 stigedel først – for der å oppnå de nødvendige prosentene, før jeg går tilbake til 2 stigedeler? Og, 80 % treff der, før hele stigen tas i bruk?

C) Jeg har veldig lyst til å prøve ut hele stigelengden. Først i en lavere høyde, så, i den høyden den står på nå, og til slutt hevet til full høyde. (Testing med TT) Alt dette FØR jeg eventuelt går tilbake til å trene bare med TT med en eller to stigedeler i den høyden den står på nå. (eller lavere)

D) En slik test er vel neppe noe du vil synes er særlig lurt, antar jeg. (?) Men... bounce

Arrow Kurt Inge

Ikke altfor gal trening dette, han går tilbake til gamle synder med ball men mye er fordi den spretter for mye. Eventuelt bruke annen mykere ball, men tror vi dropper ball en stund til vi er over 80% treff med mm. Ok?

A-D) Vi kan prøve hel stige, men den må være så lav du klarer. Du kan sikkert få den til 50cm, da blir den ikke så lik som en normal stige fordi delen ikke skaper så "bratt" opp og nedgang. Men da må du kun bruke TT, og jeg vil tvinge deg til å la han jobbe mest mulig alene. Se filmen av Kali (ligger på mitt topic under deltagere) , ho blir satt igjen så jeg kan gå lengre unna og se treff uten å forstyrre ho.
I tillegg så blir opplegget for deg da å starte med contact game på nedre del av stigen, så vi minner han på å løpe jevnt og helt ned. Deretter baklengskjeder du dette, hvor du tilslutt kan sette han bak stigen. Så ser vi hvordan han takler det. Men igjen, la han jobbe selvstendig. Om han syntes det er vanskelig til å starte med, så løp i gang med han et par ganger men ikke løp frem til feltområdet så han bremser enda mer. Heller lat som du løper med han men stopp når du ser han har fokus på TT.

Lykke til på neste trening! Og på stevne så klart Very Happy

OK, vi dropper ball foreløpig!

Den ballen jeg bruker nå er trolig den jeg har som spretter minst. Dessverre er det en god del ujevnheter på bakken der vi trener. (småstein/grus) Jeg har mykere ball, men den/de spretter enda mer, og gir dårligere fart – blir vanskeligere å kaste korrekt.

Om hel stige prøves kan den lett settes til 50 cm. At KUN TT brukes er jeg også helt enig i!  Wink

Jeg skal huske på å starte som du sier, baklengskjede, og la han jobbe mer selvstendig. (Så din video, men den var så kort at jeg ikke fikk med meg detaljer – skal se på nytt)

Jeg har lagt merke til at Rover – av og til – i løpet av 1/10 del kan snu hodet sitt til siden – og tilbake igjen. (så dette i videoredigeringsprogrammet) Dette gjør han når jeg er bak han, ved bruk av TT. Han sjekker ”lynfort” hvor jeg befinner meg, og kanskje om jeg har ”planer om” å trykke på knappen til TT:  tongue

Nå får han bare ”peise” på, og sjekke om det er kommet godbit/for i maskinen.  Very Happy

Arrow Kurt Inge

Så bra vi er enige Smile
Haha ja, men la han bare peise på som du sier. Han slutter nok å sjekke når han vet at belønning kommer når han gjør riktig :p
Ja, den er kort. Sendte ho bare over 6 ganger, var så nytt for ho.

Rover Running Contacts at Home, April 11, 2017 (Slow Motion)

Ved noen av disse sendingene løp Rover sakte, eller senket farten når han nærmet seg feltet.
TT slo seg vrang av og til, så han ikke fikk belønning til tross for at han hadde gjort alt riktig. (TT sto plassert slik at den ikke var i vater i starten – dette medførte at motoren ikke ville dreie, og ingenting kom ut.  Crying or Very sad

1: hopp, 2: FF-hopp, 3: JP, 4: JP, 5: hopp, 6: hopp, 7: hopp, 8: JP, 9: JP, 10: JP, 11: JP, 12: hopp, 13: JP-hopp, 14: Slow JP, 15: Slow JP, 16: hopp, 17: hopp, 18: JP, 19: JP, 20: JP, 21: Returløp - Slow JP, 22: Slow JP, 23: Slow JP, 24: Returløp - Slow JP, 25: hopp, 26: Tvilsom JP, 27: JP, 28: JP, 29: Returløp - Slow JP, 30: JP, 31: JP, 32: JP, 33: Slow JP

Alle JP (m/de tvilsomme)= 33 (3 - 4 – 8 – 9 – 10) – (13 – 14 – 15 – 18 – 19) – (20 – 21 – 22 – 23 – 24) – (26 – 27 – 28 – 29 – 30) – (31 - 32- 33) = 23 JP (av 33)
Hopp: 10

Sensitive Rover følte på at dette ikke var BARE gøy for ”far” – dermed ikke for han heller.  pale

Men, vi kommer sterkere tilbake!

PS! Ikke noe hast med å kommentere dette.
PPS! Her er videoen av de 25 sendingene med Ikaros også: Ikaros Running Contacts at Home, April 11, 2017 (Slow Motion)

Arrow Kurt Inge

Sist endret av Kurt Pedersen den 2017-04-13, 19:25, endret 1 gang

Syntes ikke dette var en så gal trening jeg Smile Du skal ikke henge deg opp i at han bremser selv, fordi det betyr bare at han tenker. For du ser at han glemmer seg og blir usikker når han løper ordentlig. Så brems fra HAN sin side er ingen bekymring for øyeblikket, det jeg ikke vil er at DU bremser han slik at han treffer. Så dette er jeg fornøyd med.
Dessuten syntes jeg det fungerte fint at du startet nærme feltet igjen når han hoppet, og dermed jobber deg bakover.

Rover trenger å få tenke litt, og farten vil komme med forståelse og selvsikkerhet. Dette ordner seg! Very Happy God påske!

Godt at du har tro på dette. Det hjelper meg til å tro at det blir bra til slutt. Smile

God påske til deg også! sunny

Rover Running Contacts Training at Home, April 16, 2017

Totalt 37 sendinger på video.

JP (m/de tvilsomme): (1, 2, 3, 4, 6) + (7, 9, 10, 12, 13) + (14, 15, 16, 17, 19) + (20, 21, 22, 27, 28) + (29, 30, 32, 34, 36) + (37) = 26 JP (eller treff)

(RF: 23, 25, 31, 35 = 4 RF treff) (FF: 11 = 1 FF treff) (= 5 RF-FF treff) (Totalt 31 TREFF (eller JP))

HOPP (uten å treffe feltet): 5, 8, 18, 24, 26, 33 = 6 hopp

I f. eks. sending 37 (av de som er filmet) løper Rover FORT, og treffer perfekt! (Og, jeg løper BAK han)  Very Happy

Jeg løp ikke alltid bak Rover denne gangen, (bevisst) selv om det er det du ønsker.

Etter forrige RC runde hvor Rover var så umotivert, bestemte jeg meg for å løpe mer sammen med han, og i tillegg å la han få ball som belønning etter at han hadde fått inn gode treff. (Uansett hvilken vei vi løp – mot, eller fra TT -maskinen) Han fikk ikke ballen hver gang han traff, så for å være ”sikker” på å få belønning, måtte han løpe i full fart mot TT.  (Litt forvirret av og til, ettersom han forventet å høre lyden fra TT. Dette fikk han til å stoppe opp litt noen ganger, men jeg avventet til jeg var sikker på at han traff) Ballen fikk han alltid etter at han hadde fått godbiter fra TT.

Jeg tror jeg var ganske bevisst på å løpe lengre fra stigen denne gangen, (skrådde ut litt) så selv om jeg løp sammen med han, var jeg likevel et stykke fra han – ved siden av han. Dermed forstyrret jeg han ikke i like stor grad som jeg har gjort tidligere. (tror jeg) (noen slurvefeil forkom nok dog)

Det er godt mulig du ikke er enige at det er JP alle stedene jeg har skrevet JP, men i alle fall har jeg skrevet RF eller FF noen steder hvor han treffer både med begge potene – selv om noen av dem ender med et hopp. Kanskje skal jeg begynne å skrive ordet ”treff” i stedet for JP?

Jackpot er jo lave treff på feltet med både forpote(r) og bakpoter(r), som ikke ender med et hopp. Eller hur?

Orket ikke skrive OK på de få gangene han fikk treff, men det gikk litt sakte. Treff er treff!

Ca 13 sendinger er ikke på video, ettersom jeg hadde glemt å starte videoen etter pauser. På de 13 var det veldig mange svært gode treff. Kanskje bare 2-3 av dem var dårlige. (Ingen hopp som jeg kan huske)

Med andre ord hadde vi ca 50 sendinger – hvorav det ble totalt ca. 8 hopp og ca 42 treff.

(Dette skulle vel bli ca 80 % treff)(?) (forenklet: av 100 sendinger, 86 treff = (86 %) (?))

Kun noen ytterst få av sendingene var det relativt dårlig fart på.

Jeg var veldig fornøyd selv etter denne treningen, og det var tydeligvis Rover også. Han hadde det gøy hele tiden – var ivrig. Og, han fikk mange pauser og leking mellom øktene.  Surprised  Very Happy

Sender link til video i normal hastighet, så kan du se at Rover denne gangen (stort sett hele tiden) løp fortere over stigen enn de tidligere gangene vi har trent uten ball. (Uten sendinger etter ballen alene)
LINK: <Rover Running Contacts Training, April 16, 2017>

Jeg tror jeg har begynt å få et ”snev” av dysleksi. Vet ikke om dysleksi kun er noe medfødt, men begynner å lure… ettersom jeg så ofte bytter om på bokstaver når jeg skriver – nå for tiden. (irriterende å måtte sjekke og dobbeltsjekke alt jeg skriver flere ganger før jeg sender ut noe offentlig) Dysleksi er jo en øye-dysfunksjon, og kan kanskje komme med økt alder, og dårligere syn. (?) :-)

Arrow Kurt Inge

Dette var en stor forbedring Kurt! Veldig kult å se at dette faktisk fungere for dere Very Happy
Jeg tenker at Rover er klar for at vi legger inn flere kriterier for han, siden han nå tenker så bra. Jeg ser enda at fart kan gjøre at han hopper, men han justerer seg når du da setter han tilbake på planken.
Angående treff, så kan det være enklere for deg å bare bruke JP når han er alle fire i, helst så dypt vi kommer. Han viser preferanse for å treffe med forbein, men det syntes jeg er helt ok. Jeg tror bakbeinstreff kommer med enda mer forståelse og selvtillit.
Alle treff som er kun to innenfor, eller høye kan vi kalle R (=Reward). Men de treffene som han så vidt treffer, f.eks 4, 10, 11, 16, 17, 23, 25 osv. Du trenger ikke tenke på FF eller RF, så slipper du så mange benevnelser.
6 syntes jeg er JP forresten! Wink

Så nå vil jeg at du hever stigen ca 10-15 cm, jeg vil se hvordan han takler litt mer helling.
Du starter som vi har blitt enige om før, på siste del av stigen for mindre fart, og jobber deg bakover. Du kan også teste litt lengre avstand, f.eks fra sitt og bli ca 2-3m fra stigen. Løp gjerne med han om han trenger det, men hold deg akkurat litt bak så du ikke bremser han før feltet, eller akkurat litt foran så du drar han videre. Ble SÅ glad når han traff selv om du var langt foran et par sendinger!! Very Happy

Sponsored content

Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 3]

Gå til side : 1, 2, 3  Next

Start Nytt Tema  Svar på Tema