Rc Online kurs

Online kurs i RCHer vil det komme oppgaver, alle kan lage egne topics og dele videoer

You are not connected. Please login or register

Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd

Start Nytt Tema  Svar på Tema

Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1 Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2017-11-28, 19:21

Hei Smile

Vi har begynt med Mona Grefenstein's metode som baserer seg på forståelse før fart, og bruker Treat and Train/Manners Minder.

Min største utfordring med denne hunden er at hun veldig ofte stopper opp i det hun driver med, ser på meg og "spør"/"sjekker" om hun gjør riktig. Siden det er et gjennomgående problem er det i førsteomgang viktig å forsterke bevegelse framfor gode treff, tenker jeg. Så fort hun lærer seg at hun ikke skal stoppe opp men bevege seg framover, vil jeg begynne med strengere krav til treffene.

Sist endret av Hanne Skjelstad den 2017-11-29, 19:46, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2017-11-29, 18:59

Hei!
Filmene dine er dessverre ikke tilgjengelige Sad De er kanskje som privat?

Hvor lenge har du jobbet med Mona Grefenstein sin metode? Har du trent 2av2på tidligere?

Cathrine

Vis Medlemmets Profil http://teamblueshelties.forumotion.eu

3 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2017-11-29, 19:57

Fant ut av det.. Åpnet via mobil :p

4 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2017-11-29, 20:06

Vi har ikke holdt på så lenge, 3-4 treningsøkter fordelt på 3 uker.

Vi begynte så vidt med 2på2av, men hun forsto det egentlig aldri. Hun skjønte aldri helt hva jeg ville at hun skulle gjøre. Hun begynte å bremse ned allerede på toppen av stigen, og gå sakte nedover mens hun kastet blikk på meg for hjelp. Når vi går hele baner, eller på konkurranser, viser hun ingen antydning til å skulle stoppe, da hopper hun tydelig over feltet.

Det er på grunn av disse tingene at jeg bestemte meg for RC. Sky er en hund som tenker veldig mye og har lett for å "overanalysere" oppgaver. Hun har en tendens til å stoppe opp for å tenke seg om, før hun prøver seg på noe og tilbyr en atferd. Derfor ble det veldig dumt med en metode som forsterker at hun stopper. Jeg vil mye heller forsterke at hun fortsetter å bevege seg framover (etter å ha truffet feltet selvsagt). Jeg mener også at det er viktig med forståelse i bunn, spesielt for en hund som Sky som fort blir usikker med mindre hun er 100% sikker på hva hun skal gjøre. Derfor falt valget på Mona Grefenstein sin metode. Smile

Vis Medlemmets Profil

5 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2017-11-29, 20:09

Syntes disse filmene var veldig fine jeg Smile Det er normalt at de går litt sakte i starten før de forstår virkelig forstår oppgaven sin. Så det hadde jeg ikke bekymret meg om enda, for treffene er veldig fine allerede! Viktigste med Mona G sin metode er at de går naturlig helt ned uten å stregen om. Hvis du syntes hun spør deg veldig etter en økt så tenk på hvor lange de er. Det er bedre med et par korte i løpet av en kveld med god pause i mellom en én lang.

For å fremme fart kan du gire henne litt opp og se hva som skjer, men føler virkelig ikke at vi har et problem nå, hun tenker og det er bare bra. Men du kan ha en ekstra god belønning når du ser fin bevegelse eller treff, for å motivere henne.

6 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2017-11-29, 20:09

Jeg tror også denne metoden er fin for dere Smile

7 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2017-11-29, 23:26

Så godt å høre Very Happy

Det jeg er litt usikker på er hvor fort jeg kan gå frem. Jeg tenker å begynne på vanlig stige nå (har så vidt prøvd meg på det allerede), men kanskje ikke la henne løpe over hele enda...? Heller få henne til å snu/løfte henne opp så hun ikke får så stor fart. Jeg ser at jo mer jeg girer henne opp og jo raskere hun løper over stigen, jo dårligere treff får hun. Derfor burde jeg kanskje holde energinivået og farten på et nivå hvor vi fortsatt får gode treff, og øke gradvis? Gode treff er vel det viktigste? Men på den annen side, så er det i første omgang viktig å holde henne i bevegelse (forsterke framdrift)... Så det burde vel egentlig være det viktigste nå, og ikke treffene? Question Tror du det kan være en ide å prøve å bruke leke til dette, ikke T&T? Så lenge det ikke fører til et så høyt energinivå at det resulterer i hopping da... bounce

Som du ser i denne videoen stopper hun ofte opp før hun når den nedre halvdelen av feltet. (Hun blir også værende på feltet noen ganger selv etter at jeg har trykket på T&T'en.)
Det er min største utfordring nå: hvis jeg er passiv stopper hun før hun har nådd helt ned på feltet, men hvis jeg girer henne opp treffer hun den øverste delen av feltet for så å hoppe av scratch

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2017-11-30, 10:04

Jeg tror vi kanskje bør fokusere på at hun føler seg trygg på å løpe, så tenker vi blander inn litt fart inn over teppe. Teppet skal bare ligge på bakken til vi syntes ho løper godt nok, deretter legger vi det på stigen. Jeg har hørt at Stovner er litt strenge på løpende felt? Håper ikke det, for det vil være for hennes beste å senke stigen litt så den ikke blir så lik normalen når hun stoppet.

Teppet bruker vi som target senere forresten Smile

For gir vi henne for mye fart på stigen på dette tidspunktet vil forståelsen bli dårlig, da hun "ikke# får belønning for stopp, men ei for hopp. Så blir litt for diffust enda. Så litt Silvia metoden med fart er ønskelig å ta med. Hva tenker du?

Et teppe bør ikke være bredere enn 30cm, men hvis hun bommer kan det være det. Lengden kan være som feltet.

Med teppet har du da maskinen 3-4m etter teppet, girer henne opp og sender til. Dette for å øke interessen for maskinen og entusiasmen. Dette vil hjelpe senere på stigen. Ikke fokuser på treff, men belønn masse med ekstra godis eller leke som "jackpot" når hun har god fart mot den. Og det viktige er at du står mest mulig i ro, slik at hun løper selvstendig. Hun blir veldig opptatt av din bevegelse når du løper med henne, derav stopp også tenker jeg

9 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2017-11-30, 10:26

Jeg tror ikke jeg vil ha mulighet til å senke stigen. Det vil i så fall kreve mye planlegging, jobb og tid å få til...

Teppe kan fungere fint til å lære henne å løpe, men grunnen til at jeg ikke valgte metoden med target-matte er at jeg tror hun lett vil bli forvirret når den fjernes. Det vil i hvert fall ta ganske lang tid å fade den ut, tror jeg. Derfor tenkte jeg at det var best å holde det så enkelt som mulig, uten masse ekstra hjelpemidler som må fjernes senere (og dermed skape forvirring). Men det kan selvfølgelig være at jeg tar feil. Det kan hende at en target ville gjort ting mer forståelig for henne. Syns det vanskelig å anslå om en target-matte ville gjort ting enklere eller vanskeligere for henne på lang sikt...

Eller så kan jeg gjøre det samme med planken. La henne løpe over den som hun ville gjort på et teppe, og til maskinen. Hva tror du om det? Det vil kanskje være vanskeligere å overføre dette til stigen?

Teppe er kanskje fortsatt den beste måten å få henne til å løpe mer på, som senere kan overføres til stigen? Begynne med teppet på gulvet, så legge det på planken som ligger på gulvet og deretter legge det på stigen.
Question

Sist endret av Hanne Skjelstad den 2017-11-30, 10:38, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2017-11-30, 10:34

Ok, da tar vi kun teppe. Lære henne å løpe fint over denne, og deretter legge den på stigen så hun kjenner igjen adferden. Teppet drar bare lengre og lengre ned, hvor den tilslutt ikke ligger på stigedelen overhodet og vi belønner at hun faktisk løper riktig. Dermed kan vi begynne å gå mot ren Mona G sin igjen, men å sende ned nedre del av planken.

Uansett, når man trener Mona sin metode så kan det være en ide med de hundene som blir forvirret, å sende de fra et punkt ganske langt nede, slik at de nesten ikke rekker å stoppe før de treffer feltet. Dermed baklengskjede dette.

Men jobb nå med motivasjonen mot maskinen over teppe, så tar vi det der ifra Smile

11 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2017-12-01, 10:07

Da prøver vi det Smile

Vet du hva målet på et vanlig stige-felt er? Question

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2017-12-01, 10:09

Tror det er 90x30 cm 😊

Sent from Topic'it App

13 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2017-12-06, 09:15

Da har vi lagd oss teppe/target  Very Happy

Her er video fra den korte treningsøkten vi hadde i går:

Dette teppet er litt bredere enn et vanlig felt, jeg tenkte det var greit å starte med. Jeg har også et annet tilsvarende teppe som bare er 30cm bredt, som jeg går over til etter hvert.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2017-12-06, 09:30

Se der ja! Veldig fint Smile Det ser helt perfekt ut, bare kjekt med litt større til å starte med så de ser den godt. Den kan bare klippes til på et senere tidspunkt!

Dette var en god start. Et par økter til slik, så kan du eventuelt ta den med ut eller i hallen osv for å generalisere den. Alltid belønn farten og fokuset til maskinen. Hun skal bli 100% trygg på å søke den og løpe godt før vi setter den på planken eller stigen i hallen

Sent from Topic'it App

15 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2017-12-07, 12:34

Videoer fra treningsøkten vår i går:

Her flytter jeg litt på teppet og sender Sky fra forskjellige vinkler, for å se tydeligere om hun søker mot teppet på egenhånd Smile

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2017-12-07, 13:20

Veldig bra! Du kan utfordre henne enda mer med fart og vinkler neste økt. Prøv å gire henne godt opp når du skal sende for å se om hun glemmer seg eller treffer den like bra Wink

Vinkler er bra for å sikre treffene, maskinen kan gjerne settes i vinkel i stedet for matten for eksempel.

Sent from Topic'it App

17 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2017-12-08, 12:34

I går trente vi med teppet i hallen, og DA fikk jeg mye rart Shocked Laughing

I starten var det kenguruhopp uten like, før hun gradvis begynte å treffe bedre:

Her har hun sluttet å hoppe:

Vi må nok trene med teppet på bakken andre steder enn i stua en god del ganger til Razz

Vis Medlemmets Profil

18 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2017-12-08, 12:39

Hahah veldig søt men ikke veldig praktisk adferd 😂 Så ja, generalisering er utrolig viktig nå fremover.
Det betyr også at steget fra teppe på bakke, til teppe på planken ikke kan tas før hun løper like fint som i stuen ALLE steder du legger teppet.

Sent from Topic'it App

19 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2017-12-12, 13:40

Vi har trent mer ute, og jeg syns det går bedre:

Inne har vi begynt med det litt smalere teppet (90x30cm) og det medførte ingen problemer:

Jeg syns det ser ut som hun lett får et helt annet løpesett ute enn inne... Ute eller i hallen løper hun og treffer mer med beina sampla, mens inne i stua ser det nesten mer ut som hun går flere ganger. Tror det henger sammen med energinivået scratch Ute er hun veldig høy, men et slikt energinivå får jeg aldri inne. Da lønner det seg vel bare å trene så mye som mulig utenfor huset...

Sist endret av Hanne Skjelstad den 2017-12-12, 13:44, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

20 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2017-12-12, 13:43

Mye bra her ja, og absolutt forskjell fra inne og ute. Så viktig at du da utfordrer mye ute, og gjerne prøv å øke energien hennes for å stress teste litt. Se hvor mye hun takler før oppgaven glemmes.

Så igjen fortsett slik, for hun er ikke klar for teppe annet enn på bakken syntes jeg 😊

Sent from Topic'it App

21 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-01-02, 19:09

Dette er video fra den siste økten vår i dag. Jeg er fornøyd og synes at de fleste treffene her er helt innafor  Smile

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-01-02, 19:29

Godt nyttår!

Veldig bra økt!! Hun justerer seg så fint om hun kommer litt skjevt på, veldig fint å se. Det betyr at forståelsen er ganske god allerede. Dersom du har tilgang til planke så kan du legge matten på den, da matten er like lang som feltet (regner jeg med?) så kan den legges såpass langt ned at den dekker ca de siste 40-30cm. Så kan du be henne finne targeten ved å sende til fra forskjellige vinkler og belønne når hun treffer den. Dette er for å befeste at hun fortsatt skal søke targeten selv om den ligger på en planke/stigedel. Dersom hun viser like god forståelse for den, kan du sende ned til den fra planken. Viktigste her er ikke kun treff, men at hun søker godt ned og treffer den helst med 4 poter.
Så du kan starte henne relativt nærme targeten, slik at vi hjelper henne å lykkes nå i starten 😊

Lykke til neste trening

Sent from Topic'it App

23 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-01-06, 21:24

I dag begynte vi med planke. Var det slik du mente at vi skulle legge targeten på planken (dekker ca. 40cm)?

Her er videoklipp av at jeg sendte henne mot targeten fra forskjellige vinkler:

Her lot jeg henne løpe over hele planken:

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-01-06, 21:32

Ja, det blir bra. Og hun søker den fortsatt veldig fint! Eneste jeg vil er at planken heves litt, så kanten ikke blir så høy på enden og at den stabiliseres på en måte. Det kan være litt ubehagelig for henne om den hopper sånn, jeg vil ikke at hun skal bli usikker og ikke løpe over den med selvsikkerhet. Ellers fortsetter du slik neste trening også 😊

Sent from Topic'it App

25 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-01-06, 21:39

Hvor mye syns du planken burde heves? Smile Og har du forslag til smarte måter å gjøre det på?

Vis Medlemmets Profil

26 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-01-06, 22:16

Hm bare nok til at enden får en penere vinkel mot bakken. Litt slik som vinkelen på stigen blir, hvis du skjønner hvor jeg vil frem til. Haha Smile

Ikke så lett ute når det er glatt kanskje, men en bruskasse eller noe kan fungere. Også et håndkle eller noe annet som gjør at den ikke sklir f.eks?

Sent from Topic'it App

27 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-01-16, 12:16

Isteden for å heve planken jeg har hjemme så den ligner mer på en normal stige, kan jeg begynne å trene på samme måte på selve stigen i hallen? Smile

Vis Medlemmets Profil

28 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-01-16, 14:15

Du kan teste, men stopp på selve stigen dersom hun glemmer seg og begynner å hoppe igjen. Eller bremse.
Grunnen til at jeg ønsker dere skal gå videre til planken er å isolere oppgaven for at hun ikke skal forbinde treningen med adferden hun allerede har lært på stigen. Det kan bli litt urettferdig for henne å presse hun til å forstå enda. Men du kan teste, men du må avbryte om hun ikke løper jevnt over og har god forståelse for targeten.

Da legger du også targeten som du gjorde på planken når den var på bakken, 40cm nederst og resten på bakken til å starte med. Kan stigen senkes i det hele tatt?

Sent from Topic'it App

29 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-01-21, 13:22

Stigen kan ikke senkes, men jeg syns det fungerte bra likevel. Hun viser ingen tegn til å stoppe opp og jeg ser at hun prøver å justere seg slik at hun treffer teppet sånn som før.

Her er en videosnutt fra den siste delen av treningen vår på torsdag:

Dette var første gang hun trente med target på stigen og jeg tror vi vil se god progresjon etter et par økter til.

Vis Medlemmets Profil

30 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-01-21, 13:34

Se der ja! Veldig fint. Hun søker første del av targeten å hopper litt av de fleste forsøkene, så når du får forsøk som ca 0:11, 0:33, og 0:54 da kan du begynne å baklengskjede. Hvis hun forsetter å søke første del, selv med selektiv belønning så drar du matten enda lengre ned. Helt ned til siste 20cm av stigen så hun presses til å treffe dypere.

Men viktigste nå er å belønne hvordan hun går/jogger ned. Vi vil ha jevne bevegelser Smile

Så jobb med dette på samme sted du sender fra på denne filmen.

Sent from Topic'it App

31 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-01-25, 13:44

Så fine treff! Jeg syntes egentlig ikke det er noe stort problem med target metoden for det viser at de prøver å justere seg for å treffe. Og ofte for de fleste er forbein hva de har best kontroll over. Så det kommer litt an på hva du har trent av triks osv f.eks for å bedre kontrollen av bakbein? Men uansett løp hun mye bedre nå!! Veldig godt å se, da jeg syntes hun hoppet litt etter hun fokuserte på øvre del av matten med forbeinene sist. Så vi kan teste å dra opp matten til ca 2 pinne på feltet og se om det bedrer hvor hun treffer med bakbein. Hvis det går fint uten samme "hopp" som filmen fra treningen før denne, så fortsette med det slik at du får belønnet noen fine treff med bakbein også ja Smile

Ellers pleier slik å justere seg, og hundene finner sin "metode" å løpe for å justere seg for treff, og det faller oftest naturlig at bakbein blir de som treffer lengst ned med target.

Sent from Topic'it App

32 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-01-25, 14:04

Innlegget forsvant  Question  

Men her er videoen igjen:

Vis Medlemmets Profil

33 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-01-25, 14:11

I går la jeg matta slik at den lå rett under pinne nr. 2 nedenfra.

Når du skriver at jeg skal dra opp matten til ca 2 pinne på feltet, mener du at den skal ligge over pinnen den nå ligger rett under eller at den skal ligge rett under pinnen over?

Vis Medlemmets Profil

34 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-01-25, 14:13

Haha mente den første pinnen ja 🙈 Vi kan eventuelt korte matten litt opp, så den ikke blir liggende på bakken lenger. Ha den kun i 50cm? Men test å dra den hakket opp først ja :p

Sent from Topic'it App

35 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-01-26, 16:58

Det fungerte kjempebra å dra matta litt oppover, da fikk jeg treffene på selve stigen. Det er fortsatt et par ganger hvor hun treffer matta utenfor stigen, men bare så vidt. Syns du jeg skal trekke matta enda lengere oppover neste gang, så den ikke ligger på bakken i det hele tatt?

Senere kan jeg kanskje klippe den mindre og mindre for å fade den ut (og legge den slik at enden på matta slutter der feltet gjør det), siden det bare var forstyrrende for henne at den lå på bakken etter feltet?

Videosnutt fra den første del av dagens trening:

Siden hun traff alle ganger flere rundet etter hverandre, startet jeg henne litt lengere opp på stigen siste runden:

Da fikk jeg litt mer hopping, men ikke så veldig mye, fortsatt mange fine treff. Og selv om hun treffer dårlig en/to ganger justerer hun seg fint og treffer bedre etterpå.

Men jeg har et spørsmål: burde jeg lære henne å løpe over hele stigen med matta på feltet, eller burde jeg fjerne (fade ut) matta før jeg lærer henne å løpe over hele stigen?

Vis Medlemmets Profil

36 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-01-31, 10:30

Hei!
Beklager sent svar, har ikke fått mail om at du svarte, det var ikke meningen!!

Men for en flott trening! Veldig fine treff, og godt å se hvor fint hun forstår oppgaven sin og justerer seg.

Du utviklet det fint ved å sende fra lengre avstand, og det gikk veldig fint. Slik kan du fortsette å utfordre mer og mer med. Det viktigste er at du fortsatt er konsekvent med belønningm, og prøver å unngå belønning som ser ut som sending nr 5, 6, 9, 14, 15, 20 i video nr2. Så raskt du kan luke ut sendinger som de så har du kommet langt. Ellers var det flotte treff.

Matten trenger du ikke fade helt vekk, men du kan klippe den litt og litt

Sent from Topic'it App

37 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-01-31, 10:36

uff den ble sendt før jeg var ferdig.. haha!

Det jeg skulle skrive var;

Klipp den litt og litt til den er ca 40cm lang. Den kan være så liten at du har den kun nederst videre i treningen som en påminnelse dersom hun begynner å treffe dårlig. Targeten kan fjernes helt sporadisk og se hvordan hun takler det. Blir det dårlig så frem med den igjen. For ellers pleier jeg dra matten lengre og lengre ned til de treffer fint på stigen, men med henne så la den ligge på men være liten.

Du kan lære å løpe hele stigen, svinger osv med matten. Bare ta den av noen ganger når du ser hun er jevn og sikker på oppgaven sin.

Neste steg blir å sette et hinder eller tunell etter stigen med mm etter dette igjen. Dette for å lære de å søke til hinder ikke kun til maskinen

Sent from Topic'it App

38 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-02-03, 20:06

I dag prøvde vi med en matte som er halve størrelsen av den vi har pleid å bruke. Da ble løpestilen til Sky veldig rar:

Med en gang jeg gikk tilbake til å bruke den lange matta fikk hun riktig løpestil igjen:

Siden hun traff såpass bra som hun gjorde på videoen over, flyttet jeg henne lengere bakover på stigen, da var vi kommet til toppen av stigen (rett foran nedgangen). Hun traff kjempebra derfra, så jeg flyttet henne enda lengere bakover. Derfra traff hun også supert, så jeg gikk enda et skritt lenger. Når hun traff like bra derfra også, bestemte jeg meg for å teste hele stigen (av ren nysgjerrighet):

Det fungerte overraskende bra!  Very Happy Selv om et par av de treffene kunne vært litt dypere, var de ikke langt unna kravet mitt. Jeg syns hun fikk mye bedre flyt av å løpe hele, eller hvertfall halve, stigen. Jeg tror løpestilen hennes naturlig blir bedre når hun får mer fart.

Vis Medlemmets Profil

39 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-02-03, 20:29

Ikke galt dette nei! Jeg syntes ikke ho gjorde det helt galt med mindre matte heller, kanskje litt mer tenking men ok treff.

Men helt klart bedre treff når hun fikk løpe hele! Og enda bedre selvtillit kan hun få, og godt å se hun fortsetter å tenke på kriteriet selv om du løper foran. Du kan teste å ligge litt bak også, for oftest henger vi litt bak. Se hvordan hun takler det, om fokuset frem fortsetter fint.
Men jeg tror du bare skal bruke matte noen treninger til før du fjerner den. For hun søker enda veldig etter den, og siden selvtilliten forsvant litt så fort den ble mindre så var det et sikkert tegn på at hun trenger den. Eller hva føler du?

Sent from Topic'it App

40 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-02-03, 20:37

Hun støtter seg veldig på matta ja. Når den skal fjernes, tror du det er lurt å gjøre det ved å klippe den mindre og mindre (kanskje litt mer gradvis enn jeg gjorde nå) eller ved å la den være som den er og bare ta den bort innimellom og se om hun fortsatt klarer å gjøre jobben sin?

Vis Medlemmets Profil

41 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-02-03, 20:58

Jeg tror vi fjerner den av og til, men klipper den bittelitt mindre sakte men sikkert, enn hva den er nå. Om hun løper fint på den lille størrelsen tilslutt, så kan du være fornøyd Smile

Men du trenger ikke fade den helt.

Sent from Topic'it App

42 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-02-03, 21:04

Men ikke fjern den før hun løper hele stigen med god selvtillit og lik stil Smile Du kan forresten starte å grunntrene sving, nå når hun kan løpr hele.

Sent from Topic'it App

43 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-02-05, 16:53

I går klarte Sky å løpe hele stigen, og treffe bra, selv om jeg brukte en mindre target-matte Smile

Vis Medlemmets Profil

44 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-02-05, 22:58

Wow! Se der ja!! Knall bra. Kan du filme hele stigen neste gang? Ikke kun nedgangen. Vil se hvordan hun løper Smile

Du kan som sagt også grunntrene sving, om du har bestemt deg for høyre/venstre kommando.

Sent from Topic'it App

45 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-02-15, 00:31

I dag fikk Sky bryne seg på tre nye utfordringer; nemlig en tunnell før stigen, et hoppehinder etter stigen, og ingen target. Alle tre tok hun på strak arm. I tillegg sendte jeg henne også mot leke noen ganger, og kastet ball noen ganger, det fungerte like fint. I dag traff hun på så godt som alle forsøkene Very Happy
WOW sier jeg, det var ikke forventet!

I dag fikk hun også gå stigen på partitrening, med mye mer støy i hallen enn det vanligvis er når vi trener RC. Det var ikke noe problem, hun fungerte like bra som vanlig

Hadde ikke planlagt å filme i dag, så kvaliteten er ikke helt topp...

Vis Medlemmets Profil

46 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-02-15, 08:11

WOW ja!! De treffene der var jo helt perfekte, så om resten var likt så forstår jeg gleden! Haha. Utrolig gøy å se forståelsen hennes allerede Very Happy Grunntrening gjør susen når den er enkel for de å forstå kriterier.

Du kan trene slik, men husk å alltid gå tilbake med targeten om hun treffer over kriteriet. Lærer hun å treffe høyere og høyere så kan alt dette raskt forsvinne. Så når du går bane kan det være smart å legge på targeten en av rundene.

Hvis du har mulighet mot våren kanskje, så dra rundt å tren på forskjellige stiger så hun lærer å generalisere adferden og løpe med like mye selvtillit Smile Da bør hvertfall targeten være med.

Sent from Topic'it App

47 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-02-15, 11:48

Nå er planen å sette stigen inn i hele baner og se hvordan hun takler det. Hvis alt fortsetter som nå tenker jeg å starte med henne i agility på Kløfta-stevnet og se om stevne-situasjonen gjør henne usikker, selv om det er på hjemmebane. Treffer hun ikke på kriteriet tar vi den bare igjen og disker oss selv. Etter det er planen å reise til andre haller og trene på andre stiger Smile Skal begynne å grunntrene svinger så snart vi har tid til det også

Vis Medlemmets Profil

48 Re: Hanne Skjelstad, Sky 21 mnd on 2018-02-15, 12:00

Ok, forstår. Ta med deg leke i banen, og disk deg uansett. Feltet må belønnes etter ett hinder eller to, ikke kun når det går galt. De lærer kun å måtte ta det opp for å få det riktig, og kan svekke selvtilliten hennes. Å briefe en egen bane kan også være en idé, så du vet at det blir enkelt nok for henne og slik at du får støttet henne like mye som du får på trening. Hvis du får konkurranse innstilling kan det ødelegge ganske mye, feltene er ikke 100% enda, og er dette stadiet som er så viktig for å opprettholde selvtilliten Smile

Personlig ville jeg nok tatt det andre vei, generalisering først så konkurranse, men det er ditt valg men min anbefaling.

Sent from Topic'it App

Sponsored content

Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]

Start Nytt Tema  Svar på Tema