Rc Online kurs

Online kurs i RCHer vil det komme oppgaver, alle kan lage egne topics og dele videoer

You are not connected. Please login or register

Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd

Gå til side : 1, 2  Next

Start Nytt Tema  Svar på Tema

Go down  Innlegg [Side 1 av 2]

1 Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-02-21, 10:18

(Blir 8 mnd første kursuke Very Happy )

Vis Medlemmets Profil

2 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-02-21, 10:30

Hun er så utrolig vakker!! Gleder meg til å bli kjent med ho Very Happy

Vis Medlemmets Profil http://teamblueshelties.forumotion.eu

3 Lekse 1 - treningsøkt 1 on 2017-02-25, 08:20

Glømte helt av å filme 4in, men det får vi vise neste økt Cool

Ellers når det kommer til høyre og venstre så er hun veldig flink til og snurre, men hun trenger min hjelp til å vise henne hvilken vei. Klarte ikke å shape det inn så ente med at jeg tok den "enkle" veien med å hjelpe henne rundt ved hjelp av en gobit i hånden min. Tenker å prøve target for å fikse det, f.eks. en post it lapp på gulvet bak henne eller noe for å hjelpe. Vet ikke hva du tenker om det?

På pivoting så trenger hun hjelp høyre vei som i utgangspunktet var den veien hun foretrakk, men den ble litt glømt av når jeg ville ha henne mer til venstre. Så får bare klikke og belønne masse for høyre så tenker jeg at det fikser seg Very Happy

Vis Medlemmets Profil

4 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-02-25, 08:59

Admin

Gjest
Veldig bra! Hun tenker veldig bra, og har allerede god kontroll på bakbeinene sine Very Happy

Snurringen kan løsne om du fører godis lavere over hodet hennes, og tenker på at du bruker skuldrene som en liten "push" rundt. Nest steg blir å bare føre armen halvveis, så bare skuldre, og tilslutt bare kommando. Men tenk også på at du sier kommando rett før du viser. Så hun kobler kommandoen til bevegelsen.

Pivotingen ser også bra ut, hun tilbyr jo adferden mot høyre. Så tenker at du kanskje kan stå litt på kriterier, og ikke belønne hver venstre vending men bare avvente til ho tilbyr høyre oftere og oftere. Så la ho hvertfall tilby høyre to ganger, ikke halv høyre, så rett i venstre Smile

Veldig fint at du bruker potepods flittig og, fin trening for core og stabilitet.
Sitte bamse mestrer hun også fint, så der kan du nok begynne å utfordre henne med å få henne til å gå opp i stående fra den posisjonen. Det er helt ok om hun trenger å støtte seg på deg i starten Smile

5 Problemer med motivasjon... on 2017-02-25, 21:53

Du har ikke tilfeldigvis noen gode tips til umotivert hund? Satt i dag morges og skulle filme mer triks, men hun er veldig demotivert og blir lett distrahert av ja, absolutt alt. Hun har vært slik de kanskje 2 siste ukene nå. Har byttet ut gobitene og hun virker veldig fornøyd med dem, men med en gang vi begynner å trene så er alt kjedelig. Har også prøvd å leke før treningsøkten for å få henne mer giret men det hjelper heller ikke...

Har mistenkt at det kanskje er fordi hun får løpe litt tunneler på trening, slik at triks da blir kjedelig sammenlignet med tunneler f.eks. Tar jeg frem en leke blir hun mer motivert, men synes det er svært vanskelig å lære inn triks ved hjelp av leke.

Matlysten er på plass, og hun oppfører seg helt vanlig ellers i hverdagen og vil egentlig leke mesteparten av dagen.

Før denne perioden var hun veldig lett å lære nye ting ved hjelp av shaping, og hun kunne sidelegs 2on2off noe hun ikke klarer lenger...

Ser du på denne 4 uker gamle filmen kunne hun det ganske bra, og det er noe vi har trent jevnlig på en stund. Vi har hatt en pause der vi nesten ikke har trent triks på ca 2 uker nå.

Vis Medlemmets Profil

6 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-02-25, 22:06

Har hun hatt løpetid enda? Hvis ikke så er det snart tid for det, og da kan det være hormoner som gjør ho litt "annerledes". Det er hvertfall viktig at du ikke lar henne "velge selv" hvordan ho skal trene, da vil jeg heller at du tar kortere økter, og kun triks ho virkelig kan og liker godt, slik at økten er kort og effektiv.
Hvis ho er litt hormonell, og blir introdusert for nye triks eller du setter mer krav til henne i treningen kan ho føle det blir litt vanskelig, og velger heller å melde seg ut. Bare jobb med motivasjon og mestringsfølelsen.
Kanskje leke etter triks med godbiter, så det blir en belønning for henne.
Tror ikke ho kobler å løpe i tunnel som mer gøy enn triks altså, så bare løp i tunneler og kos dere :p

Hun kan mye allerede, så bare jobb dere igjennom dette Smile

7 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-02-25, 22:15

Ja der sa du noe, hun snuser så mye på alt så er helt sikker snart tid for løpetid og hun har jo rette alderen og. De to andre sheltiene mine fikk også nesten nettopp løpetid så...

Men da tror jeg vi tar balanse og kroppskontroll ved å løpe i skog/ulendt terreng. Tenker vi kan jobbe med høyre/venstre med hjelp av leke. Har du noen gode triks som krever mer fart eller er enklere å belønne ved hjelp av leke som er nyttig i forbindelse med rc?

Kan vi trene høyre/venstre ut av tunnel eller blir det kanskje litt vel belastende enda? (nesten 8 mnd gammel)

Vis Medlemmets Profil

8 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-02-25, 22:29

Ikke sant, sikkert rundt hjørnet da Razz

Ja, det kan være greit når hun er slik.
Høyre/venstre med leke går helt fint!
Du kan eventuelt teste hoppteknikk med leke, da får du trent på kroppskontroll i tillegg.
Ellers kan du trene på fremadfokus, legge leken på bakken og belønne ved å fri henne ut til leken når hun fokuserer på den. Når hun forstår prinsippet med å fokusere på belønning, så legger du en "frem" kommando du også kan bruke på stigen. Jeg har f.eks "go go go", og når jeg sier dette vil jeg at Zuki drar på fremover uten å se på meg. Dette både med hoppehinder og stigen. Da kan du også leke dere med tunnel før leke.

Høyre/venstre ut av tunnel går nok fint nå, men ikke hver trening og ikke ha så mange repetisjoner. Alt med måte når de er i denne alderen generelt egentlig. Men du kan også trene høyre/venstre på target matte om du tenker å bruke denne senere til sving trening. Har du trent inn svinger med ho? På kurset med Silvia så fikk vi brukt dette ved å introdusere først kommando for sving rundt en pinne etter target matten, for at de skulle gjenkjenne sving adferden. Så la vi på høyre/venstre kommando rundt samme pinne, så fjernet vi pinnen. Med Zuki var det litt vanskelig å fjerne pinnen, så jeg har shapet inn hodebevegelse mot retningen jeg kommanderer. Dette uten særlig fart, så la jeg target matten på en planke og testet ut forståelsen av trikset.

9 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-02-25, 22:43

Fremadfokus høres gøy ut Very Happy Hoppteknikk også, men jeg har desverre ikke peiling på det så i så fall trenger jeg en liten "oppskrift" på noe vi kan teste.

Høyre/venstre med targetmatten var smart, må bare få litt større forståelse for den da vi kun har hatt to små økter med target.

Du gir virkelig gode råd, og ikke minst utfyllende svar og det setter jeg stor pris på. Det er til utrolig stor hjelp Smile

Vis Medlemmets Profil

10 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-02-25, 22:48

Det er gøy, og veldig nyttig å lære de bra fremadfokus! Very Happy
Den er grei, hvis været tillater det de nærmeste dagene skal jeg prøve å få filmet eksempler.

Så bra du har startet med den, da jobber du bare mer med forståelsen ja. Med mestringsfølelse i fokus Razz

Takk, det var en hyggelig tilbakemelding å få Very Happy Setter jeg pris på. Jeg syntes jo dette er kjempe spennende!

11 Lekse 1.1. og 1.2 løping on 2017-02-26, 20:01

1.1. Metoden vi har bestemt oss for å jobbe med er en blanding av target og Silvia. Har drevet med research i snart et år og det er egentlig Silvia sin metode som frister mest, men et problem jeg føler går igjen er at folk sliter med at hunden ikke får forståelsen for feltet. Går jo mye på fører selvfølgelig, men jeg tenker at target kan være greit å blande inn for å hjelpe hunden å forstå det med å treffe feltet. Ikke umulig at planen justeres underveis, men det tar vi som det kommer.

1.2 I dag bestemte vi oss for å droppe triks helt og heller bruke dagen på det Kira liker best, nemlig å løpe Very Happy Blir nok en liten tur opp på agilitybanen i morgen da jeg har fri, men utover det så blir det nok et par rolige dager på oss neste uke. Nå har jeg lite peiling på hvordan det skal se ut når de løper, men det første jeg legger merke til når hun løper er hvor hardt hun sparker fra med bakbeina. Mulig jeg tar helt feil her nå, men føler nesten ikke at hun bruker frambeina og at de kun er der for å "ta i mot" om du skjønner? Der jeg derimot ser at hun bruker dem er når hun er stille og begynner å akselerere.

Det jeg har lært om løpingen hennes frem til nå:
- Løper fortest når hun løper etter en ball
- Elsker å høre ordene "Gå, gå, gå!!!", da gir hun virkelig på
- Gir også bånn gass når det er tunnel involvert  Cool
- Er som regel fornøyd så lenge ballen hennes med

Ofte før jeg lar henne starte å løpe så får jeg henne til å bli (bytter litt på å stå og sitt), også sier jeg "klar, ferdig, gå!" og da får hun ikke løpe før jeg sier "gå!". Dette for å gire henne mer opp Very Happy

Vis Medlemmets Profil

12 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-02-26, 20:12

Blir nok et greit valg dette å blande litt, for alle er forskjellige og som du sier er det forståelsen de fleste "sliter" med.

Jeg har sett flere forskjellige tolkninger av Silvia sin metode, men hvis man f eks har vært med på et av hennes kurs så er det noe annet. Det er med fordel å ha en hund som har kontroll på sine bakben, og er vant med klikker trening. Da blir det enklere å klikke slik at de forstår hvilke kriterier vi ønsker. Alt går med nok tålmodighet. Zuki gikk fra teppe til full høyde i løpet av kurset med Silvia, og viste forståelse allerede ved 70cm. Men som jeg har nevnt tidligere, kommer det til å blandes inn target i treningen til min nye unghund denne gangen. Så blir spennende å hjelpe deg med dette Smile

Kira løper veldig bra, og helt korrekt! Strekker kroppen godt fra avspark med bakbein, og har en lav stil med god separasjon av bakben. Akkurat som jeg vil ha det Wink Veldig fint å se på!

Så du får fortsette innlæringen av target matten godt før du innfører den på stige f.eks.
Men du kan innføre den på bakken så raskt ho viser god forståelse av oppgaven sin.

13 Bamse og target-trening on 2017-02-27, 22:37

Vår 3 økt med target, synes hun viser meget god forståelse til at vi har trent på det såpass lite Very Happy Merker at hun er veldig opptatt av frambeina, noe som egentlig ikke gjør noe i starten. Men tenker når vi går videre så ønsker jeg jo at hun skal treffe med bakbeinene så det må vi begynne å gjøre noe med nå tenker jeg. Ente opp med å lage target fra en fjallraven pose Razz Den er 10 cm for kort, men om jeg kombinerer den med den andre targeten min så tror jeg den blir rett størrelse. Eller går det greit å bare fortsette på denne som er 50 cm lang?

Jeg har jo lært henne å vinke med frambeina, så tenke at jeg nå kan lære henne å løfte bakbeina slik at hun får mer fokus på dem. Tenkte vi kanskje kunne prøve å shape det inn fra fitpaws podsene slik at hun har en grunn til å løfte bakbeina og fokuserer mer på dem. Hva tenker du?

Ellers synes jeg at hun mestret fra bamse til stå på to ganske bra (selvfølgelig hun har et stykke igjen, så må øve mer på å stå på to). Men til å være første gangen er jeg veldig fornøyd. Ellers så prøvde vi også en gang fra bamse direkte til ligg, noe hun også mestret bra så det vil jeg også fortsette å jobbe videre med.

Ellers tenker jeg at vi tar en liten pause antageligvis frem til helga fra trening, og kanskje bare kjører korte økter på 1-2 minutter bare for å jobbe bittelitt. Men vi ser hva vi gjør.

Vis Medlemmets Profil

14 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-02-28, 09:55

Så flink hun er Very Happy Er motivasjonen litt der den skal være igjen ?

Veldig smart å lære ho å løfte ett og ett bakbein ja! Og du kan absolutt bruke fitpaws podsene ja, og når ho virkelig viser forståelse med å søke etter den med både høyre og venstre bakbein kan du ta frem et target du holder. Jeg har brukt et plastikk lokk til en matboks til dette f eks, den kan godt være litt størrelse på i starten, deretter blir den mindre for hver gang ho gjør oppgaven bra.

Fint bra bamse til stå og dekk, fine øvelser for coretrening av musklene også Very Happy Disse trenger du ikke ta for mange repetisjoner av mens ho ung, men når ho er ferdig i kroppen osv så kjør på! Zuki gjør dette på balanseball.

Ellers ser targeten NYDELIG ut, veldig bra forståelse allerede! Vær litt forsiktig med å gire henne opp når hun skal løpe til deg, for jeg ser at ho blir litt humpete og treffer den dårligere. Bare så hun ikke lærer seg denne adferden, jeg vil at de skal løpe så jevnt som mulig. Ho tenker veldig fint på vei til manners minderen, og at ho stopper litt opp på dette stadiet gjør ingenting. De vil alltid tilby adferd med forbein i starten av slik trening, og det trenger du ikke tenke på enda. Bare la treff være treff, for begynner vi for tidlig å kreve kriterier kan de begynne å lure for mye. Det vil vi ikke, de skal ha masse selvtillit og mestringsfølelse litt til Smile Når farten kommer, og vi setter på lengre avstand fra MM til target osv så kan vi begynne å kreve mer bakbeinstreff. Så bare jobb som dette men med litt mindre gire opp, så blir det bra Very Happy

15 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-02-28, 18:13

Ja motivasjonen var plutselig veldig mye bedre i går Very Happy Ikke helt der som vi var enda, men så lenge det går i riktig retning så er jeg superfornøyd. Så nå krysser jeg fingrene for at løpetiden kommer fort slik at vi bare kan få det overstått,

Er allerede i gang med å spare opp til donuten, også tenker jeg også at jeg etter hvert vil ha peantuen også. Fitpaws har litt for mye gøy som jeg kunne tenke meg, i tillegg til at hundene synes at det er supergøy Very Happy

Vis Medlemmets Profil

16 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-02-28, 18:21

Skrev fra mobilen, ser nå at ikke alt kom med... Men skrev egentlig dette:

Så godt å høre! Var kanskje bare noe kortvarig da. Hvis du er interessert i et billigere alternativ så anbefaler jeg å kikke på Ebay. Mine baller er fra de Smile Het fine baller, de koster bare ikke skjorten bare fordi de kommer fra Fitpaws Razz

17 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-02-28, 22:30

Vil du sende meg linker? Very Happy Fitpaws er svindyrt, men oppdretteren til Kira er forhandler så jeg får litt rabatt dersom jeg kjøper via henne så det hjelper jo litt på.

Men må selvfølgelig sjekke det ut når det er billigere alternativer Very Happy

Vis Medlemmets Profil

18 Når bør man starte med svinger? on 2017-03-02, 21:49

Kom over et innlegg på facebook idag, mistet linken, men noe av det som sto innlegget var at mange sliter med svinger på bommen (Flere av dem som fikk for Silvia sin metode). Mange som sa at de angret på at de startet så seint med å trene på svinger. Hva er din erfaring rundt dette? Når startet du med dette?

Vi tenker å starte med dette på tunnel om ikke så lenge (Små korte økter, og ikke så ofte enda), men når tenker du at man bør begynne med dette på bommen? De bør vel ha en viss forståelse for felt først, og bommen generelt?

Vis Medlemmets Profil

19 AltOmRC (?) on 2017-03-03, 00:18

Var det her du så Facebook innlegget: AltOmRC

Vis Medlemmets Profil http://agilityschapendoes.com/

20 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-03-03, 07:33

Det husker jeg ikke, er medlem i flere rc grupper så gidder ikke lete frem rett innlegg :p

Vis Medlemmets Profil

21 Mer target-trening on 2017-03-04, 22:29

Så ble det litt mer target-trening i dag. I dag sendte jeg henne rundt en kjegle før target, og hun fikk kanskje litt mye fart eller..?

Legger også merke til at hun nesten vær gang snur seg for å se på meg, tenker derfor at vi virkelig må starte opp å trene fremoverfokus. (Ble ikke noe av det tidligere i uken da vi har hatt treningsfri et par dager, men motivasjonen hennes er helt på topp igjen Cool ) Vi skal også gå på selvstendighetskurs som starter i midten av mars, så tenker vi tar i bruk en del elementer derifra i tillegg til det du foreslo. Bakbeinene "følger" bare etter uten at hun har fokus på dem, men har kun hatt en liten økt så er litt tidlig å forvente resultater.

Vi har hatt en økt der vi jobbet med bakbeina, prøvde med fitspaws-podsene, men hun fokuserte for mye på 2on2off. Prøvde å snu dem feil vei for å gjøre det vanskeligere for henne men rampejenta mi klarer tydeligvis det meste Razz Ente opp med å holde et target i hånden slik du foreslo og da fikk jeg bedre resultater så vi skal jobbe mer med det og få filmet det, noe jeg ikke fikk gjort denne gang.

Vis Medlemmets Profil

22 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-03-05, 22:26

Svinger kan du fint starte med mye tidligere pga targeten. Jeg selv startet sent, men jeg føler ikke at det var problemet. Følte mer at innlæringen ble et problem, og jeg var litt ukonsekvent i starten så ble litt gal innlæring. Med Silvia så blir vi først introdusert til å hjelpe de med pinne, som de er vandt med i sving trening. Dette fungerte ikke med Zuki, for det ble veldig vanskelig å trene bort pinnen. Perfekt sving med pinne, men dårlig uten. For Zuki fikk ingen forståelse for selve treffet på stigen, kun sving rundt pinne. Så gikk over til target med henne. Noe som har fungert mye bedre. Startet da med targeten på bakken, og brukte høyre/venstre kommando. Sendte rundt pinne som start, og kommanderte høyre/venstre når ho ble sendt til target. Deretter plasserte jeg den på stigen. Mye trening uten fart måtte til, for Zuki har så godt driv fremover at ho syntes det er vanskelig å skulle samle seg. Men nå ser høyre sving kjempe fine ut, venstre derimot må jobbes med.

Siste trening med target var ikke så galt! Det er ok at de får litt mindre fart i starten, men du kan prøve å sende fra restrain (holde igjen i sele/halsbånd). Dette kan du også jobbe med for å skape fremadfokus til leke. Starte med å kaste leken, holde igjen, og akkurat når den lander kan du slippe. Ofte er det mer spennende med leker som beveger seg, så jobb med å sende senere og senere, slik at leken ligger lenger før du sender til. Kan være at ho da fokuserer bedre til leke etter targeten tilslutt Smile For jeg syntes ho jobber veldig bra med target, søker virkelig fint Very Happy

23 Dårlig trening on 2017-03-07, 20:10

I dag var det tørt ute så da fikk vi prøvd oss på targettrening igjen. For min del en veldig dårlig treningsøkt, klikket mange ganger for ting hun gjorde feil. Prøvde restrain sends, men hadde ikke sjans til å se om hun traff eller ikke... Prøvde en gang nesten rett foran target, men det ble helst for nært igjen.

Har vurdert å bygge selvklikkende target, for det tror jeg at jeg kan klare. Men liker ikke høyden på dem, er jo litt vanskelig å sikre kantene også men skal nok alltids få det til. Hva tenker du om det?

Ellers lurte jeg på om jeg muligens burde ha plassert noen pinner (alleslalom-ish oppsett, tilsammen 4 pinner) for å hjelpe henne å se hvor hun skal løpe. Kan det være en ide da hun løp forbi et par ganger?

Følte kanskje at det ble litt vel mye fart med ball?

Vis Medlemmets Profil

24 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-03-07, 23:29

Ikke helt krise dette da, bare tydelig at ho må få lov til å få bedre forståelse for targeten. Ho blir veldig opptatt av ballen om den kastes før, for det så jo ikke så galt ut når du kastet etter treff. Men, hadde du treat and train maskin så bruk den litt til. Det er som sagt helt ok nå i starten at ho stopper litt opp etter ho treffer, for det viser bare at ho tenker på å treffe den. Du kan eventuelt hjelp ho litt, ved å gi en "løp" kommando. Da kan du sende fra restrain nærme, og kaste ball. Men så klart, ør jo være så nærme at ho ikke kan unngå å treffe den. Dette gjorde jeg litt med Kali i starten, men ho søkte targeten uansett siden vi jobbet jo en stund med den. Jobbet også med fremadfokus til den uten noe target, belønne opp at ho løper til den med god fart. Så gire henne litt opp, og sende til.
Ball var ihvertfall for på dette tidspunktet, blir for fokusert på den Smile
Jeg syntes vi holder oss unna så mange hjelpemidler enda, tror dette løsner. Det enkleste er ofte det beste :p

Etter en liten stund klarte jeg å løsne bittelitt det at hun ser på meg før hun tar belønning, trykket på maskinen før hun var nådd target da det går så treigt innendørs likevel at det nesten er umulig å ikke treffe. Litt glatt gulv, så dumme meg fikk henne til å tryne en gang ved å si "gå" for fort.

Bruker "gå, gå, gå" når hun løper etter ballen, skal senere brukes på bommen.

Liker ikke så godt å trenge på target inne i stuen da det blir litt glatt utenfor matten, men desverre var det vått ute (og denne targeten er ikke vanntett...)

Vis Medlemmets Profil

26 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-03-08, 21:53

Veldig bra jobba! Dette ser jo knall bra ut Very Happy Bare jobb videre med dette, og utfordre ho med mer fart når du har et skli-sikkert underlag :p Kult å se ho tenker selv om du legger leken som belønning. Det vil løsne akkurat som med maskinen. De blir ofte mer avventende fordi de kan få en korrigering om de gjør feil å tar leken.. Så fint å se ho ikke jukser.

Bra kontroll på kroppen sin! Akkurat slik jeg liker det Very Happy

27 Hjemmelekser on 2017-03-11, 19:47

Hvor ofte er det forresten det vil bli lagt ut nye hjemmelekser? Smile

Vis Medlemmets Profil

28 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-03-11, 19:51

Hver 14.dag, så egentlig i dag. Men er ikke hjemme, så kommer i morgen når jeg er hjemme fra stevne : )

29 Target med leke on 2017-03-14, 19:49

I dag bruke vi kun leke som belønning. Planen var egentlig ikke å bruke planke, men gresset var vått og targeten tåler ikke vann, var jeg dum nå?

Hovedproblemet vil jeg si er at jeg ikke klarer å se om hun treffer eller ikke i det fleste forsøkene. Jeg klikker de fleste gangene hun bommer og da lærer jeg henne de tingene jeg ikke vil ha. Kanskje jeg bare skal bruke treat and train en god stund til?

Kan jo også legge til at hun var ganske høy i dag, har nemlig vært syk siden fredag så hun har ikke fått den mosjonen hun fortjener de siste dagene....

Vi prøvde oss også på høyre og venstre da jeg har hatt to ganske bra økter med det, men i dag følte jeg vi gikk et par skritt tilbake da hun plutselig trengte litt ekstra hjelp. men som sagt hun var veldig høy i dag Razz

***OBS SLETTET FILMEN, NOE FEIL HADDE SKJEDD SÅ ALT ANNET ENN TRENINGEN KOM MED....*** KOMMER SNART

Så har du noen gode tips på hvordan jeg lettere kan se om hun treffer? Snakket jo tidligere om selvklikkende target men fikk ikke noe svar på det. Men det jeg ikke liker med dem er at de er litt høye, men så lenge jeg ikke klarer å se treffene så må vi kanskje gjøre det på den måten?

Sist endret av Sofie Tjemsland den 2017-03-14, 20:31, endret 1 gang

Vis Medlemmets Profil

30 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-03-14, 20:24

Og der var riktig film på plass:

Vis Medlemmets Profil

31 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-03-14, 21:01

Neida, var ikke dumt  Smile Lov å prøve. Men hvis du skal bruke planken, så er det best å starte med å ha to pinner i bakken eller noe annet som kan markere "inngangen" slik at ho søker til planken litt bedre. Lettere å bomme på planken dersom ho ikke helt ser hvor den ligger.
Så prøv det Smile
Angående leke, så tror jeg det er litt tidlig ja. Ho vil veldig gjerne løpe etter den, og hennes fokus er kun på leken/ballen. Spesielt når du kaster rett før ho treffer, da er det egentlig på grunn av ballen at ho bommer for ho blir veldig forstyrret. Så derfor tenker jeg at hennes forståelse må sikres litt mer, og du bør faktisk kun belønne med treat and train maskinen til ho blir mer jevn på treffene sine. Da er det viktig å belønne alle forsøk på å treffe target, også de som får en liten stopp.
Kan du bruke tunnel eller noe ho kan svinge rundt? Bare slik at du får henne litt på avstand, så du kan plassere deg uavhengig av ho for å se bedre.
Jeg slet veldig med Zuki i starten også, når vi trente på teppe/planke. Ho var jo som en grå skygge over der.. Så jeg satt på ho vetflex (bandasje) på bakbein for å ha noe å fokusere på. Kanskje noe å teste for deg også?
Jeg personlig syntes den selvklikkende targeten er litt upraktisk for små hunder, pga kanten og jeg føler de kan ha problemer med å få god nok lyd. Syntes det er bedre at du øver deg på å se treffene selv, alt dette er litt komplisert i starten. Men er tips kan være at du klikker heller litt for sent, enn når du kun tror du ser treff. Ho kommer nok til å bremse opp litt, og tenke, men det går fint.

Høyre/venstre er ikke så galt, bedre at du stopper henne og restarter hvis ho går i stå. Det kan mine gjøre og, selv Zuki som kan det så godt :p Ingen grunn til bekymring, de må bare fokusere litt.. Haha

32 Target-trening + høyre og venstre on 2017-03-19, 15:31

Synes vi fikk en fin target-trening i dag Very Happy Jeg er jo fortsatt flink til å klikke når jeg ikke skal.... Jeg føler også at når vi kommer lenger ut i økten så ser hun mindre og mindre på meg for å få bekreftelse, så slik som det ser ut nå så tror jeg den biten vil løsne av seg selv om ikke så lenge.

Valgte å sende inn i sakte film for å gjøre treff (og ikke treff) mer synlige, men om du foretrekker real time så kan jeg selvfølgelig heller sende inn det.

Høyre/venstre:

Begynner å bli flinkere. Hun snurrer ekstremt bra me leke, i motsetning til godbit, men det gjør ikke noe da jeg foretrekker å belønne med leke så langt det lar seg gjøre. Hun er flinkest på høyre, trenger fortsatt hjelp på venstre så vi får øve mest på venstre fremover. Men hun viser heldigvis fremskritt selv om vi har et stykke igjen Very Happy

Gratulerer med sponsoravtale med Norsk Dyrehelse forresten Very Happy Bruker selv på pensjonisten min og er veldig fornøyd Cool

Vis Medlemmets Profil

33 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-03-19, 20:46

Wow! Supert Very Happy Fra 1:00 og utover så det kjempe bra ut! Hun treffer både med for- og bakbein, det liker jeg å se. For hun virker bra bevisst på hvor hun treffer. Kult å se allerede Very Happy
Det ser ikke ut som din klikking gjør så mye for henne nå, så ikke bekymre deg. Hun prøver fortsatt veldig fint, så du får bare ta tiden til hjelp. Sender du henne rundt noe eller fra tunnel? Sånn at du kan stå mer fra siden tenker jeg, da kan det jo være enklere enn når du står bak. Eller fra sitt og bli. Men uansett en super økt nå Very Happy

Og venstre/høyre er jo knall, ler meg ihjel av at ho snurrer så raskt og mange ganger på èn kommando! Søte lille Smile Mine må ha ny kommando for hver snurr.. Haha!

Tusen takk, utrolig glad. Og hønemor som jeg er for mine jenter, vil jeg forebygge og fremme sunn helse så godt jeg kan Very Happy <3 Morsomt å høre at du er fornøyd også, brukt multiflex hittil, men gamla får senior fra nå av.

34 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-03-19, 21:20

Sendte henne rundt en hindervinge slik at vi fikk trent cik og zap i samme slengen Cool Utrolig gøy med en så positiv tilbakemelding Very Happy Ble veldig fornøyd når hun fikk treff både med for og bakbein, ga et inntrykk av at hun begynner å få bedre forståelse for hva jeg er ute etter. Men for all del vi har fortsatt en lang vei igjen.

Tenker jeg vil prøve å sende henne til target fra tunnel når jeg føler vi er klare for mer fart, hun har lært at tunneller skal vi gi bånn gass i hehe Razz

Tror hun var rundt 4 mnd når vi startet å øve på å snurre, da begynte jeg ganske tidlig med å få henne til å snurre rundt 3 ganger før hun fikk belønning. Da brukte jeg gobit, og når hun da begynte å få forståelse og hun fikk leke som belønning så gikk det av seg selv. Men hun er av typen som synes triks er mye kjekkere nå fart er inkludert, så rc kommer til å bli helt knall for henne.

Selv har jeg kun brukt glukosamin-pulveret da min lille pensjonist sliter med at leddene ikke får nok smøring. Men tenker å gjøre litt research snart om det er noe som vil passe til mine yngre hunder derfra, så får se på svømmetimen vi skal ha neste mnd siden hun som driver hundiform er forhandler av produktene.

Vis Medlemmets Profil

35 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-03-19, 22:23

Smart du Wink Liker å trene flere ting på en gang! Bare hyggelig det, blir jo så glad på deres vegne når jeg ser forbedring!

Ja, det kan du teste. Treffer ho i fart, kan du introdusere ho for planken på bakken. Så får du best blandet inn Silvia metoden med fart. Med Kali som er enda yngre, så valgte jeg å kjøre litt ren Mona metode. Vil ikke blande for mye fart enda, så får se hva det blir til senere.
Tunneler er perfekt for fart og motivasjon, første jeg lærer mine hunder omtrent Razz

Haha. Ikke sant, kult. De fleste liker fart og spenning best ja Wink

Ok, alt er jo bedre enn ingenting. Selv får min eldste gå på Senior nå. Så spent på hvordan det blir.
Zuki får blandingsproduktene Multiflex og Sport, men Kali trenger ikke like mye nå. Så får kun ren grønnleppemusling. For mye protein er ikke bra for unghunder det heller, og det lagres bare som fett uansett når de ikke arbeider med samme intensitet som voksne. Så du får forhøre deg med forhandleren, men dette fikk jeg anbefalt for mine hvertfall.

36 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-03-19, 22:52

Du har kanskje ikke fått varsel, men Martine fikk laget seg et topic i går Smile

Vis Medlemmets Profil

37 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-03-19, 23:26

Så det nå... Skjønner ikke hvorfor varsel på mail skal være så vanskelig.. Grr

38 Target trening on 2017-03-21, 18:53

Syntes Kira startet bra, men angrer på at vi løp tunneler før target-treningen for hun var noe sliten og ikke helt med denne økten pga det. I slutten prøvde jeg med leke, da satte jeg Kira i bli og stod et stykke foran target med leke i hånden. Men blir nok å fortsette med t&t, men litt gøy å teste hva som går og ikke Very Happy

Vis Medlemmets Profil

39 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-03-21, 22:31

Var ikke altfor galt dette, men maskinen er nok best enda ja :p Ho trenger å få sjansen ti lå fokusere mer, ho løper enda litt ujevnt og treffer veldig variert. Så bare jobb videre med forståelse, kanskje mindre fart igjen kan hjelpe. Men helst ikke ha leka i hånda, fokus skal vekk fra oss og frem Smile Dette blir jo tilslutt en veldig selvstendig oppe for de, så er viktig å la de jobbe den slik fra starten.

40 Mer trening on 2017-03-24, 22:07

Vis Medlemmets Profil

41 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-03-24, 22:11

Bra, bedre timing med klikker nå Wink
Hadde du planke klart? Føler vi kan prøve å teste ut det, så tester vi forståelse av det fra nå av Very Happy Sett opp pinner eller noe som markerer at ho skal på planken, det pleier å være til god hjelp. Den kan bare ligge flatt på bakken enda, husk targeten på feltet Smile

42 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-03-24, 22:14

Den er klar ja. Bør jeg starte med den korte planken min? eller full size-en? Har kun antiskli på den lengste...

Vis Medlemmets Profil

43 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-03-24, 22:31

Start med den korte du, bare venne ho til den adferden på planken, også er det enklere å treffe på kort planke. Så er som en hjelp nå i starten rett og slett Smile

44 Første gang med planke on 2017-03-27, 16:37

Hun stoppet mye opp på target, men kan jo være både det at target var ekstra lite og at hun nå løper på planke som gjorde det. Men hun var heldigvis veldig opptatt av target virket det som. Siden hun stoppet opp så mye på target gjorde jeg kanskje noe litt dumt, klarte ikke å la være med å teste med ball for å se hvordan hun tok det.... Men ja, skjønner at vi ikke er helt klare for leke enda.... Tror mitt største problem når jeg trener hund er at jeg er så ivrig og vil prøve å ta ting et skritt videre selv om vi ikke er helt der enda hehe.

Hun "datt" jo også av et par ganger, men selv fikk jeg inntrykk av at det var fordi hun var for opptatt av meg så går ut i fra at det løsner av seg selv når hun får mer fremover fokus. Hun er i det minste flink til å søke seg tilbake til planken etterpå.

Vis Medlemmets Profil

45 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-03-27, 17:49

Her var det mye forskjellig ja. Haha. Men glad for å se hvor hardt ho prøver da Wink
Dette er det som kan være "vanskelig" med target, og det er å få vekk stopp adferden.
Du har flere alternativer du kan teste, som:

1. Øke interessen for maskinen. Holde ho igjen, gire ho og sende til maskinen når ho drar (bruk sele f.eks). Deretter tar du frem targeten, og gjør samme ting rett foran den. Så får du baklengskjede dette, og belønne fart og at ho søker til targeten. Dette blir et par steg tilbake, men kan fungere. Med maskinen er ho mer opptatt av deg enn å søke frem, så noe bør vi gjøre.

2. Sette på flere pinner som du først spurte om, ho har litt vanskelig for å holde seg på planken. Men planken MÅ ligge slik at den ikke hopper når ho løper over den, så finne noe å legg under og test at den ligger i ro. Kanten er ikke så krise på denne planken, for den er så tynn. Men om du vil ha noe som dekker kanten, så klipp opp teppet du bruker nå slik at den blir mindre synlig men med samme funksjon.

3. Kjør mer Silvia metode, med ball. Ho løper så fint på ball, og treffer fortsatt targeten selv om ho ikke holder seg 100% på planken. Det kan være at target blir for mye tenking for Kira, og at ho trenger mer fart. Men da må du gjøre som punkt 2, så ho holder seg på.
I tillegg så bør du kunne belønne ekstra ved jackpot treff, enten super digg godis eller enda bedre leke enn ball.

Du gjør ikke så altfor mye galt, litt ivrig er ok så lenge man ikke ender opp med å gå ti skritt tilbake Wink Vi må lære Kira å kjenne på veien, så at du prøver deg litt frem er ok. Vi skal prøve å skyndte oss sakte :p

46 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-03-27, 20:59

Hmmm tenker jeg vil kjøre mer silvia-rettet Cool Vi prøver, og dersom det ikke går så prøver vi bare noe annet. Jeg skal fortsatt bruke target går jeg ut i fra? Skal sørge for å ha den store targeten tilgjengelig neste gang

Gresset er noe ugjevt desverre, men kan bruke tepperester og planke til å støtte den opp der det er "hull" Smile

Vis Medlemmets Profil

47 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-03-27, 21:17

Kult, det kan dere få til Smile Ja, litt større target blir nok enklere for ho!
Haha ok. Ja, det er bra. De kan bli usikre av at planken hopper, også blir de mer forsiktige eller hopper enklere.

Etter dagens treningsøkt så var det ikke tvil om at planke var å gå for fort frem i mine øyne. Ser det var flere steder jeg kanskje var litt sen med å kaste... Men tenker vi fokuserer litt mer mot Silvia sin metode og kjører teppe en stund viss ikke du har noen bedre forslag. Tenkte litt på t&t, men hun har ikke vært så interessert i godbiter de siste dagene... Om dette ikke funker så kanskje vi prøver ut Mona sin metode Cool

Tenker også at siden jeg klikker så mye feil, så vil jeg markere jackpot med mange klikk. Tenkte på det at når jeg så Mona sin video så la jeg veldig merke til alle klikkene, så tror at det kan gjøre det tydeligere for Kira hva som er jackpot og hva som ikke er fullt så bra.

Vis Medlemmets Profil

49 Re: Sofie Tjemsland, Kira 8 mnd on 2017-03-29, 18:29

Ja, planken plaget ho litt. Men det gjaldt mest enden, for ho løp første forsøk veldig fint. Så ser det ut som den spretter litt, og det liker ho ikke. Deretter unngår ho den veldig de neste forsøkene.
Du må gjerne fortsette å kaste ball, men ball skal alltid være et driv fremover og ikke komme etter treffet. Derfor bruker Silvia to leker ; Ball for fremadfokus og JP leke.

Teppe fungerer bedre ofte fordi det føles bra for de å løpe på, og hvis du vil kjøre Silvia så skal teppe først, så teppe på planken og tilslutt planken alene når de fortsatt løper jevnt.

Hihi ja, du har ikke helt dreisen på timing ved bruk av klikker .. :p Men det kommer seg vil jeg tro. Var helt håpløs i starten først jeg og... Wink
Du kan godt dobbeltklikke, men da er det enda mer for deg å holde styr på. Så prøv gjerne, men min mening er at ett holder så lenger du klikker riktig på det ene.

Hvis du ender på Mona sin, så må ho hvertfall like godis godt nok at ho søker til den Smile Prøv deg litt frem, tror Silvia kan være en fin metode for dere altså. Ho løper så fint

50 Endelig noen fine treff on 2017-03-29, 21:19

Jippi, klarte å få flere fine treff i denne kveldsøkten Very Happy Tror du hun er noe bevisst på at hun treffer target eller er det mest flaks tror du?

Klikket mange ganger for JP, men det kom ikke med i filmen da den ble klippet.

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 2]

Gå til side : 1, 2  Next

Start Nytt Tema  Svar på Tema